Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İller Bankası (İLBANK) ve Dünya Bankası işbirliğinde, “Sürdürülebilir Şehirler Projesi” yürütüyor, bu doğrultuda “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planları” hazırlanıyor…
Şehrimize “ilaç”.
İlk planlar geçtiğimiz yıl “Konya” ve “Eskişehir” için hazırlanmaya başlandı…
İl il yayılacak.
Ne hedefleniyor?…
Bakanlığı ifadesi ile “Kent ulaşımında yaya, bisiklet ve toplu taşıma payının artırılması, özel araç payının düşürülmesi, böylece hava/gürültü kirliliğinin ve enerji tüketiminin azaltılması.”
Planlama sayesinde kaza sayısı azalacak ve güvenlik artacak…
“Herkes için erişilebilir bir ulaşım sistemi” vurgusu ayrıca altı çizilmesi gereken bir vurdu.
Şehirlerdeki paydaş ve yürütücü illa ki “yerel yönetim”…
Belediyeler “temiz ulaşım, akıllı ulaşım sistemi entegrasyonu, yayalaştırma çalışmaları ve bisiklet yolu yapım çalışmaları” ile vizyon icraatlara yönlendiriliyorlar.
İLBANK halihazırda yürüttüğü 550 milyon Avro büyüklüğündeki 40 projeye ilaveten, uluslararası finans kuruluşlarından temin edilen kredi destekleriyle kentsel hareketliliğe hizmet edecek çok sayıda projeyi de hayata geçiriyor…
“Avrupa Yatırım Bankası, Dünya Bankası, Japon Kalkınma ve İşbirliği Ajansı ile İslam Kalkınma Bankası” kredi destekçileri.
İlimizdeki 20 belediyenin de söz konusu katara bir yerinden katılması elzem ve kıymetli…
İLBANK’ın tüm belediyelere bu alan üzerinde eğitim verdiği düşünüldüğünde, mevzudan zaten haberdarlar.
Not: Şehrimizdeki “ulaşım sıkıntısı” ne yazık ki şehir içi dolmuş zamlarına endekslenmiş durumda…
Girdi artışlarının ardından gelen her fiyat düzenlemesi arifesinde akla “ulaşım” geliyor.
Tartışma bilet fiyatlarının “üç aşağı beş yukarı olması” minvalinde dönüp duruyor…
“Büyük fotoğraf” ne hazindir ki gözden kaçıyor.
“Bütüncül” bir planlama gereği es geçiliyor…
Fiyatlamanın ulaşım keşmekeşinde “sebep” değil sadece sonuçlardan biri olduğu ıskalanıyor.
WEB ortamında incelendiğinde şehirlerin “Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Plan” alanında yol aldıkları görülüyor, büyükşehirlerden başlayan sefer şehir belediyelerine doğru yol alıyor, tutar veya tutmaz ama elde en azından bir plan var…
Hibe destekli krediler söz konusu.
“Ulaşım sıkıntısı” sadece fiyatlama ve trafik sıkışıklığı üzerinden masaya yatırılmayacak kadar “çoğul” etkileri olan bir durum…
“Hava kirliliği”, “yaşam kalitesi”, “herkesin erişebilir olması”, “hastalık”, “kaza”, “zaman kaybı”, “enerji israfı” gibi farklı klasörleri var.
Toplu ulaşım araçlarının kullandıkları enerjinin “yeşil” hale getirilmesi de hedeflerden biri örneğin…
Kimi illerde “elektrikli” otobüsler yollarda.
İlimizdeki belediyelerin de bir yerden başlaması lazım…
Hele hele coğrafyanın kadrine uğrayarak iki yamaç arasında kalmış olan Kastamonu şehrinin hiç zaman kaybetmemesi lazım.
Elbet vardır çalışmaları…
Bizimki çorbada tuzumuz olsun gayreti.
MUSTAFA AFACAN