Bakanlık koridorlarında çizilen ve merkezi hükümet tarafından uygulmaya geçilen projeler ne yerel yönetimlerce ne de yerel meslek odaları ve sivil toplum örgütlerince masaya yatırılarak üzerinde görüş beyan ediliyor, yatırımın var mı var, öpüp başa konuluyor…
Kastamonu-İnebolu yolu projesi misali.
“Kastamonu-İnebolu Yolu”…
“71.15 kilometre olan Kastamonu-İnebolu yolunun 33.3 kilometresi bölünmüş yol olarak tamamlanmıştır. Kalan 37.85 kilometrelik kesimin ihalesi yapılmış olup, çalışmalara başlanmıştır. Bu kesimde toplam uzunluğu 36.115 metre olan 5 çift tünel, 1000 metre uzunluğunda gergin eğik askılıErsizlerdere viyadüğü, 7 adet farklı seviyeli kavşak ve 4 adet hemzemin kavşak bulunmaktadır.”
KASTABİL sisteminde proje bedeli 3 milyar 157 milyon 405 bin 182 TL olarak kaydedilmiş, 716 milyon 117 bin 485 TL nakdi gerçekleşme ve bunun karşılığı kadar sahada fiziki gerçekleşme sağlanmış durumda…
2025 sonunda projenin tamamlanması gerekiyor.
Kastamonu-İnebolu yolu “doğa cenneti” bir güzergah ezelden beri…
Proje tamamlandığında “tünel cenneti” olacak.
(“Teknik eleman” değilim…
Okurdan gelen soruları kamuoyuna taşımakla sorumlu “gönül elemanı” vasfındayım.)
Projede “fizik” tamam…
“Mesafe kısalacak ve düzleşecek.”
“Kimya” tamam mı?…
Tünel curcunasıyla güzergahın doğa güzelliğinin göz ardına düşürülmesi ne kadar doğru?
(Elbet “geçilmez” araziye tünel evla…
Düz arazide “gereksiz” tünel eleştirisi var projeye dair okurdan.)
Misal…
“Kastamonu-İnebolu istikametinde Ödemiş’i geçince Çataltepe altından giren ve Uzunöz köyünden çıkan tek tüp 7.5 kilometreden çift tüp toplam 15 kilometre uzunluğa sahip tünel.”
Bu aralıkta tünel ihtiyacı olmadığı, Masruf havalisindeki hafif yükselti haricinde güzergahın “düz” olduğu, “dert edilen” kod farkının hadi hadi 100 metre civarı olduğu, sırf bunun için mi 15 kilometre tünel yapıldığını soruyor vatandaş…
“Düz arazide tünel olur mu?”
İhraç malı bir doğa güzelliğimiz var elde…
Vatandaşın gözünden saklayarak evdeki bulgurdan da mı olalım?
Projede “fizik” tamam…
“Kimya” eksik.
Devletin malı deniz mi?…
Projenin “ekonomi” kısmı tartışmalı.
Kastamonu-İnebolu yolu güzergahı nice şair ve yazarın üzerine kelime döktüğü “edebiyat yolu” özelliği taşır aynı zamanda…
Sırf “ulaşım” eksenli tanımlanması halinde “edebiyat” dersinden de çakar.
“Pişmiş aşa su katmak” mı bu satırlar?..
“Türk’ün aklının sonradan gelmesi” desek daha doğru olur.
“Memlekete gelen yatırımı beğenmemek” değil ama…
“Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır. O satıh bütün vatandır” misali, devletimizin kıt kaynaklarını korumak refleksi sadece.
Yol yapılsın…
Savurma yapılmasın ama.
MUSTAFA AFACAN