Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı kapsamında hazırlanan Ulaştırma 2053 Vizyonu kamuoyuyla paylaşıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından açıklanan plana göre 2053’e kadar 44 il daha hızlı trenle tanışacak.
Böylece hızlı trenin ulaşacağı il 52’ye çıkacak. Ankara-İstanbul arasına kesintisiz ‘Süper Hızlı Tren” hattı kurulacak. Rize ve Trabzon gibi Karadeniz illeri de hızlı trene kavuşacak.
Bunların yanı sıra 13 olan lojistik merkez sayısının 26’ya çıkarılması, 17 otoyol projesinin gerçekleştirilmesi planlanıyor.
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı kapsamında hazırlanan Ulaştırma 2053 Vizyonu kamuoyuyla paylaşıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından açıklanan plana göre 2053’e kadar 44 il daha hızlı trenle tanışacak. Böylece hızlı trenin ulaşacağı il 52’ye çıkacak. Ankara-İstanbul arasına kesintisiz ‘Süper Hızlı Tren” hattı kurulacak. Rize ve Trabzon gibi Karadeniz illeri de hızlı trene kavuşacak.
Bu verilere göre planlama yaptıklarını anlatan Bakan Adil Karaismailoğlu yolcu taşımacılığında 2053’te trenin payını 6 kattan fazla artırmayı hedeflediklerini söyledi. Karaismailoğlu “Böylece kara yolunun 2023’te yüzde 71’in üzerine çıkacak yük taşımacılığındaki oranını, 2053’te yaklaşık yüzde 15 düşürmeyi hedefliyoruz. Bu rakamlar aynı zamanda karbon salımının ciddi anlamda azaltılması anlamına geliyor” açıklamasında bulundu.
Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’na göre, 2053 yılına kadar 6 bin 196 kilometre hızlı tren hattı, 1.474 kilometre konvansiyonel hat, 622 yüksek hızlı tren hattı ve 262 kilometre çok yüksek hızlı tren hattı olmak üzere 8 bin 554 kilometrelik demiryolu hattını tamamlamayı öngördüklerini belirterek, 2053 yılına kadar demir yolları ile ilgili planlamaları hakkında bilgi verdi. Mevcut yüksek hızlı tren hatlarına ilave olarak 2053 yılına kadar tamamlanacak 622 kilometrelik yüksek hızlı tren hattının 546 kilometresini önümüzdeki yıl tamamlayacaklarını bildiren Karaismailoğlu, şunları kaydetti: “Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığında demir yollarının payının artırılması adına atılan adımlardan biri olan hızlı tren hatları, 2053 yılına kadar önemli derecede yaygınlaşacak, hızlı trenlerle bağlı il sayımız 8’den 52’ye çıkacak”
38 BİN KM BÖLÜNMÜŞ YOL
Mevcut durumdaki özel araç kullanımının sahip olduğu paya değinen Karaismailoğlu, 2023 ila 2053 beklentileri arasında özel araç ile yolcu taşımacılığının payını aynı tutmayı hedeflediklerini vurguladı. Karaismailoğlu, “2023’te demiryolu ile taşınan yolcu sayısının yaklaşık 19,5 milyon olmasını öngörüyoruz. Bu rakamın 2035’te 145 milyonu, 2053 yılında ise 269 milyonu geçmesini hedefledik.” diye konuştu. Karayolunda 2053’e kadar yapacakları yatırımlarla “kesintisiz ve konforlu” bir ulaşım tesis edeceklerini dile getiren Karaismailoğlu, “20 yıllık çalışmalarımız ve yatırımlarımızla bölünmüş yol ağımızı 28 bin 647 kilometreye, otoyol ağımızı ise 3 bin 633 kilometreye çıkardık. 2053’e geldiğimizde bölünmüş yol ağımızı 38 bin 60 kilometreye, otoyol ağımızı ise 8 bin 325 kilometreye yükselteceğiz.” ifadelerini kullandı.
13 YENİ LOJİSTİK ÜSSÜ
Bugüne kadar 13 adet lojistik merkezini işletmeye açtıklarını bildiren Bakan Karaismailoğlu, bu sayının 26’ya yükseleceğini belirterek 217 olan liman tesisinin de 2053’te 255’e ulaşacağını söyledi.
HAVALİMANI SAYISI 61’E YÜKSELECEK
Bakan Karaismailoğlu, halen 56 olan havalimanının 2053 yılında 61’e yükseleceğini söyledi. Bakan Karaismailoğlu yapımı devam eden ve planlanan havalimanı projelerini, “Çukurova Havalimanı, Rize-Artvin Havalimanı, Bayburt-Gümüşhane Havalimanı, Yozgat Havalimanı, Antalya Havalimanı Genişletilmesi, Trabzon Havalimanı Genişletilmesi, Esenboğa Havalimanı Genişletilmesi, İstanbul Havalimanı 2. Etabı” olarak sıraladı.
ULAŞIMA 198 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM
Karaismailoğlu “2003-2021 yılları arasında ulaştırma ve haberleşme alanlarına 172 milyar dolardan fazla yatırım yaptık. Bunun sonucunda da yalnızca 520 milyar dolarlık GSYH’ye katkımız bile yatırım miktarının 3 katından fazladır” dedi. Bakan Karaismailoğlu “Bundan sonra da 2022’den başlamak üzere 2053’e kadar, 30 yıl içinde, 198 milyar dolar yatırım yapacak, bu yatırımlarımızın karşılığını da yine misliyle alacağız. 2053 yılına kadar GSYH’ye katkımız 1 trilyon doları bularak yatırım bedelinin 5 katından fazlasını kazandıracak” diye konuştu.
2053’E KADAR YAPILACAK OTOYOLLAR
Aydın-Denizli
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale Savaştepe
Çanakkale-Savaştepe
Ankara-Kırıkkale-Delice
Antalya- Alanya
Sapanca-Afyonkarahisar
Samsun-Mersin
Trabzon-Habur
Afyon-Burdur
Alanya-Silifke
Delice-Samsun
Ankara-İzmir
Bozüyük-Afyonkarahisar
Denizli-Burdur-Antalya
Gerede-Merzifon-Bürgulak
Şanlıurfa-Habur (Diyarbakır bağlantı yolu dahil)
Sivrihisar-Bursa
HAYATA GEÇİRİLECEK YHT VE HIZLI TRENLER
2019-2022
Karaman-Ulukışla
Konya-Karaman
Bursa-Osmaneli
Bandırma-Balıkesir
2019-2023
Ankara-Sivas
İzmir-Ankara (İzmir-Afyon kesimi)
Halkalı-Kapıkule Adana-İncirlik-Toprakkale
Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar
2023-2029
İzmir-Ankara (Ankara-Afyon kesimi)
Bandırma-Bursa
Aksaray-Ulukışla
3.Havalimanı-Çatalca
2024-2030
Adapazarı-Gebze-Halkalı
Ulukışla-Yenice
Aliağa-Çandarlı-Bergama
İstanbul-Ankara (Süper HT)
Sivas-Erzincan
Yerköy-Kayseri
Bursa-Gemlik
Mürşitpınar-Şanlıurfa
Konya-Seydişehir-Antalya
Balıkesir-Bergama
Adana-Mersin
Delice-Çorum
Sivas-Çetinkaya
Aksaray-Konya
Selçuk-Ortaklar-Aydın
Aydın-Denizli
2026-2035
Çetinkaya-Malatya
Eskişehir-Afyon
Afyon-Burdur
Burdur-Antalya
Kayseri-Aksaray
Çorum-Merzifon
Merzifon-Samsun
Delice-Kırşehir
Kırşehir-Aksaray
Aksaray-Şereflikorçhusar
Nurdağı-Kahramanmaraş
Gaziantep-Şanlıurfa
Şanlıurfa-Mardin
Erzincan-Erzurum
Erzurum-Kars
Malatya-Elazığ
Elazığ-Diyarbakır
Kars-Dilucu
2034-2051
Nusaybin-Cizre-Silopi-Habur
Siirt-Kurtalan
Adıyaman-Gölbaşı-Kahta
Erzurum-Rize
Erzincan-Trabzon
Tokat-Turhal