Seyahat edeceklerin yöremize gelmeleri için birçok neden olsa da bu nedenlerin insanlara doğru zamanda, doğru şekillerde ve doğru zamanda tanıtım faaliyetleri ile anlatılması gerekir, ki seyahat yapacakları yer konusunda etkileşim olsun.
Artık günümüzde seyahat severlerin önünde birçok seçenek bulunmaktadır, bu nedenle yöre tanıtımlarının çok iyi değerlendirilmesi gerekmektedir.
Görsel ve yazılı basın, çeşitli etkinlikler, sosyal medya ve fuarlar önemli tanıtım araçlarıdır, ancak etkin bir biçimde kullanılabilirlerse ve seyahat edeceklerin seyahat fikirlerini yöreye çevirecek kadar ilgi çekici ve sürekli bir hale getirilebilirse…
Nasıl ilgi çekici hale gelebilmesi, neler yapılması gerektiğiyle ilgili şimdiye kadar çeşitli turizm toplantıları, seminerler, çalıştaylar yapıldı, bilgilendirmelerde ve istişarelerle bulunuldu, devam da ediliyor.
Bilimsel olarak yapılan bu çalıştaylar daha çok uzmanlık alanına yönelik yapılan akademik bir aktarım olarak da kabul edilebilir ve bu toplantılardan çıkan sonuçların ışığında, değerlendirmeler bağlamında gelecek için nasıl adımlar atılmasına karar verilir.
Peki, bu kararlar uygulanır mı? Yapılacaklar yapılır mı? Yapılması gerekenleri yöre halkı olarak kaçımız biliriz veya yayımlanan sonuç bildirgelerini okuruz, meçhul?
Mesela, bir tarihte yöremizle ilgili hazırlanan turizm master planında belirtilen maddelerden birkaç örnek yazmak istiyorum:
(İlçelerimiz ile ilgili yapılması gerekenbirçok şey aktarılmış.Merak edenler bu turizm master planlarına, turizm çalıştayları sonrasında hazırlanan sonuç raporlarına internet üzerinden ulaşabilirler.)
-Şehit Şerife Bacı Tabiat Parkı’nda konaklama tesislerinin yapılması gerekmektedir.
-Milli park ve tabiat parklarımızda bisiklet yolları ve patikalarda yürüyüş, aktif gezinme alanlarının yapılması gereklidir.
-İl merkezinde konaklama imkânlarının ev pansiyonculuğu, butik otel ve hostel tarzında geliştirilerek artırılması gerekmektedir.
-Kastamonu ilinin turizm imkânlarınınmilli ve milletlerarası alanda tanıtılması için havayolu şirketleri, otobüs firmaları gibi ulaşım araçlarında sunulan dergilerde makale, yazı ve görsellerle tanıtılması gerekir.
-İlimize gelen yabancı turistlere yönelik ayrı bir turizm stratejisinin oluşturulması gerekmektedir.
Ve başka bir çalıştay sonrası yazılan raporda ise şu satırlara yer verilmiştir:
“Alınan tüm bu kararların belirlenen vadelerde uygulanabilmesi için bir denetim mekanizmasının oluşturulması ihtiyacı doğmuştur.”
Alınan kararların belirlenen vadelerde uygulanabilmesi için bir denetim mekanizması oluşturuldu mu? Kararlar uygulandı mı? Hayır. O zaman neden bu çalıştaylar yapılıyor? Dostlar alışverişte görsün diye herhalde.
Senelerdir zaten aynı şeyleri söylüyor, yazıyoruz:Aklın yolu bir ve bir doğru vardır; mühim olan bu doğruları anlayabilmek ve uygulayabilmektir.
Toplantılar, fuarlar vb. şeyler yapılıyor, yapılmaya çalışılıyor, ancak sonucunda beklediğimiz aksiyonu bir türlü göremiyoruz.
Birgün “kültür turizmi” diyoruz, birgün “inanç turizmi”…Birgün “yayla turizmi”, bir başka gün “gastronomi turizmi” vb. derken birine veya birkaçına karar verip adam edeceğimiz yerde günler gelip geçiyor, bizler hâlâ toplantılarla, çalıştaylarla geleceğe öylece bakıp hayallere dalıyoruz. Hedef: 1 milyon” turist.
Turizm faaliyetlerine bir bütünlük içinde bakıldığında potansiyelin yeterince tanıtılamadığı ve dolayısı ile yeterince kullanılmadığı zaman, doğru pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinin geliştirilemediği bir gerçektir.
Turizm potansiyelimizin doğru ve düzgün anlatımı ve tanıtımı ile pazar payımızı üst sıralara çıkarmak mümkündür, ancak boşa geçen toplantılar, sonucundan ders çıkarılamayan, önerileri uygulanmayan çalıştaylar sadece zaman kaybıdır.
Bülend Çadırcıoğlu