Tüketiciler Çin’den ithal edilen sarımsağı, düşük fiyatı nedeniyle tercih ediyor. Ancak fiyatların yüksek oluşundan faydalananlar, ithalatla ucuza gelen Çin sarımsağını da Taşköprü fiyatına satıyor.
Gıdada taklit ve tağşişin pek çok boyutu var. Tüketici artık daha fazla etiket okuyarak alışveriş yapsa da haksız kazanç sağlamak isteyenler tüketici ‘algı’sı üzerine oynamaya devam ediyor. Tüketici tarafında marka olan bölge/ürün ilişkisini fırsata çevirenlerin en çok kullandığı markalardan biri ise Taşköprü sarımsağı olarak karşımıza çıkıyor. Öyle ki, Çin’den ithal eden bile ‘Taşköprü’ fiyatıyla satış yapıyor. Tüketicinin Çin’den ithal sarımsağı tercih sebebi daha düşük fiyatı iken, piyasanın yüksek seyrinden faydalananlar; ithalatla ucuza gelen Çin sarımsağını Taşköprü sarımsağı bandından belirlenen fiyatla satıyor. Dolayısıyla hem tüketici fiyatı görünce etikete bile bakmadan hepsini Taşköprü sarımsağı olarak değerlendiriyor, hem de kilosu 10-12 liraya ithal edildiği tahmin edilen Çin sarımsağını satanlar yerli üreticiden daha fazla gelir sağlıyor.
Geçen sezon kilosu 100 lirayı aşan Taşköprü sarımsağı, çeşitli bölgelerde üretilen sarımsakların fiyatını da artırmıştı. Temmuzda yeni hasatla birlikte market tezgahlarında fiyat aşağı yönlü seyrederken, şu anda kilosu 45-50 lira seviyesinde bulunuyor.
‘Fiyat farkı olmalı’
Coğrafi işaretli Taşköprü sarımsağının üreticileri, marketlerde satılan sarımsaklarda değerine göre farklı fiyatlar bulunması gerektiğini, ancak her çeşit sarımsağın aynı fiyattan satıldığını belirtiyor. Kastamonu Taşköprü Ziraat Odası Başkanı Murat Çelik, bir markette Taşköprü sarımsağının kilosunun 50 liraya satılması durumunda; diğer bölgelerden gelen sarımsağın 35-30 lira, Çin’den ithal sarımsağın ise 25-20 lira bandında satılması gerektiğini ifade etti. Çelik, şunları söyledi:
“Çin’den ithal edilen sarımsağın tercih edilmesinin sebebi sadece düşük fiyatı. Taşköprü ile eşdeğer kalitede olmayan bir ürün, aynı fiyata satılmayı da hak etmez. Ama tüketici fiyatı görünce algısı ‘Taşköprü’ oluyor. Düşük maliyetiyle dış ticarete konu olan Çin sarımsağının en fazla 10 liraya getirilip, Taşköprü fiyatına satılması hem tüketici, hem de üretici için sorundur. Kalitesi zaten Taşköprü sarımsağı ile kıyaslanamaz. Mesela bir yemeğe iki diş Taşköprü sarımsağı yeterken, aynı tadı 10 diş ithal sarımsak da kullansanız alamazsınız. Aroması ve acılığı kendini mutlaka fark ettirir.”
DUYGU ERDOĞAN / Milliyet