Şehrimizin hayati gündemi“su” sorununun çözümü için tek adres olan “Kırık” barajının, “doğrudan” bağlantılı olduğu “Kastamonu-Ilgaz Dağı”bağlantı yolunu da hesaba katarak,“bütçe” hallerine bakınca tam da ismini hak eden bir proje olduğu ortaya çıkıyor…
Mevcut ödeneklerle “baraj”da,“yol” da, Kastamonu’nun“içme suyu” da, “tarımsal sulama” da “kırık”.
(Mevcut “Kastamonu-Ilgaz Dağı” arasındaki karayolu, baraj alanı içinde kalacağı için iki kesim arasında yeni bir bağlantı sağlanmasına yönelik olarak “Kırık Barajı Yolu” olarak isimlendirilen proje hayata geçirildi, yapımı sürüyor, bu sayede Kastamonu ile Ilgaz arasındaki bağlantı farklı bir güzergah üzerinden sağlanacak…
Kırık barajının hizmete girmesi için söz konusu bağlantı yolunun da ulaşıma açılması gerekiyor.)
Kastamonu şebekesindeki “asbest” boruların değiştirilmesi Kırık barajının tamamlanmasına bağlı, Kırık barajının hayata geçirilmesi için Kastamonu-Ilgaz arasındaki bağlantı yolunun bitirilmesi gerekiyor…
Zor bir denklem değil mi?
Oysa taa 3 yıl önceden belliydi gidişatın “kırık” olduğu…
2018 yılının Nisan ayında yapılan “İl Koordinasyon Kurulu” toplantısında bürokratların beyanları “mevcut ödeneklerle yolun 10 yılda bile tamamlanmasının mümkün olmayacağı” yönündeydi.
O tarihten bu yana 3 yılı devirdik…
Kamuoyundan “ses” yok.
(Üstelik 2018 yılı yatırım ödeneği 2021 yılı ile mukayese edildiğinde “dağ” gibiydi…
O tarihte “25” milyon TL ödeneği az bulan bürokratlar günümüzdeki “kuş” kadar ödenekleri görseler kim bilir ne derlerdi?)
DSİ bürokratları o tarihte ilimizdeki karayollarına aktarılan tüm ödeneklerin Kastamonu-Ilgaz arasındaki bağlantı yolu projesine verilmesini öneriyorlar ve ekliyorlardı “Yeni yol bitmediği sürece ne sulama ne de içme suyu kullanılabilir”…
Bu kadar net.
Karayolları bürokratları ise baraja ayrılan ödeneğin yola ayrılmasını istiyorlar ve ekliyorlardı “Yoksa ki bu ödeneklerle bitiremeyiz”…
Bu kadar net.
(Karayolları bürokratlarının ifadesine göre DSİ baraj projesini hazırlarken güzergah üzerindeki mevcut Kastamonu-Ankara (Ilgaz) yolunu hesaba katmamış yahut az bir maliyetle karşılanacağını düşünmüş…
Ancak söz konusu yolun maliyeti baraj maliyetinden yüksek iyi mi?)
Kırık barajında depolanacak su ile Karasu Deresi Vadisi’nde ve İhsangazi Ovası’nda toplam 92 bin 270 dekar tarım arazisi sulanacak, şehrin içme suyu ihtiyacının 13,82 hektometreküplük bölümü karşılanacak, 2018 rakamlarıyla il ekonomisine yıllık 76 milyon TL katkı sağlanacak…
Kırık barajı tamamlansa neler olacak neler?
Not: Karaçomak barajı “ömrünü” tamamladı…
Dibi “mil”, yüzeydeki suya “talim”.
Haziran ayındayız…
Barajdaki su seviyesi artacağına “eksiliyor” gün gün.
İlkbaharda “su tutamayan” Karaçomak…
Yaz aylarında “kömür” olur.
Varsıl “şişe su” ile pansuman eder de susuzluğunu…
Yoksula kim acısın?
“Ekmek” misali…
Su da “aslanın midesinde”.
MUSTAFA AFACAN