Kastamonu’da faaliyet gösteren sigorta acenteleri, dolu felaketinde araçlarda oluşan hasarın onarımı konusunda yaptığı açıklamayla kendilerine eleştirilerde bulunan KASİAD Kastamonu Şube Başkanı Ahmet Katar’ı, yaptıkları ortak açıklamayla cevapladı.
Cevabi açıklamada, “KASİAD gibi, 20 ilde temsilciliği olan bir sivil toplum kuruluşunun, Kastamonu İl Başkanı’nın, KASİAD’ın birleştirici, çözüm odaklı misyonuna aykırı olarak, kendi yaşadığı kişisel sorunu, şube başkanı olduğu sivil toplum kuruluşuna mal ederek, sigorta acentelerini sahtekar, oto tamirhanelerini vasıfsız olarak nitelendirip ötekileştirmesini kabul etmiyoruz” denildi.
Kastamonu’da faaliyet gösteren sigorta acenteleri, dolu felaketinde araçlarda oluşan hasarın onarımı konusunda yaptığı açıklamayla kendilerine eleştirilerde bulunan KASİAD Kastamonu Şube Başkanı Ahmet Katar’ı, yaptıkları ortak açıklamayla cevapladı.
“KASİAD Başkanı Sayın Ahmet Katar’ı, bilirkişi edasıyla, kulaktan dolma bilgilerle, kişisel yorumlarını katarak yaptığı açıklamalardan dolayı Kastamonu Sigorta Acenteleri olarak esefle kınıyoruz” diyen sigorta acentelerinin ortak açıklaması şöyle:
“15/02/2019 tarihinde yerel gazetelerde “KASİAD’tan, sigorta acentelerine deklarasyon. Halkımızın aldatılmasına müsaade edemeyiz” başlıklı yazıya cevap hakkı doğmuştur.
KASİAD Başkanı Sayın Ahmet Katar’ı, bilirkişi edasıyla, kulaktan dolma bilgilerle, kişisel yorumlarını katarak yaptığı açıklamalardan dolayı Kastamonu Sigorta Acenteleri olarak esefle kınıyoruz.
Sayın Ahmet Katar açıklamalarında “il dışından, hatta yurtdışından gelen, Kastamonu Vergi Dairesi’ne kayıtlı olmayan kişilerce, ücreti karşılığında tamirat yapılmıştır.” Demektedir. Yazılarının ilerleyen kısımlarında yaşadığı sorundan bahsetmektedir. Sayın Ahmet Katar’ın sorun yaşadığı araç, KASİAD Kastamonu Şube Başkanlığı’na mı aittir? Araç KASİAD’a ait olmadığına göre, deklarasyon neden KASİAD adına yayınlamıştır? Ahmet Bey’in aracını tamir ettirdiği Samsun’da bulunan tamirhane, Kastamonu Vergi Dairesi’ne mi kayıtlıdır? Kastamonu esnafı konusunda bu kadar hassas ise, neden ilimizde faaliyet gösteren, dolu onarım ustası getiren bir tamirhanede aracını tamir ettirmemiştir?
Öncelikle dolu onarımı, kaporta boya işçiliği gibi yaygın bir alan olmayıp, özel ustalık gerektirmektedir. Hemşerilerimiz, ilimizde sürekli faaliyet gösteren, göçük onarım konusunda işinin ehli yerli tamirhanelere müracaat ettiğinde (bunların sayısı iki veya üç tanedir), bir çok yerde dışarıdan gelen onarım noktaları olmasına rağmen, Mayıs – Haziran 2019 aylarına randevu alabilmekteler idi. 15 bin aracın hasar gördüğü bir felakette, ilimizde faaliyet gösteren 2-3 tamirhanenin ne kadar sürede işin altından kalkabileceğini tahmin dahi edemiyoruz.
Sayın Ahmet Katar dolu onarımı yapan firmaları “merdiven altı” olarak nitelendirmiş, ancak il dışından ve yurt dışından ustalar geldiğini de gözlemlemiştir. Dolu onarımı konusunda dünyadaki en nitelikli ustaların Brezilya vatandaşı olduğunu bizler de ilimizde yaşanan felaket neticesinde öğrenmiş olduk. Halen faaliyetine devam eden firmalardan bazılarında Brezilya vatandaşları da çalışmaktadır. Hangi merdiven altı firma, ülkemizden 10.750 km. uzaklıktaki bir ülkeden 7-8 bin TL uçak bileti ücreti ödeyerek usta getirebilir? Sanırız Ahmet Bey dışarıdan gelen ustaların asgari ücretle çalıştığını düşünüyor. Ahmet Bey keşke böyle bir genelleme yapmadan önce, ilimizde faaliyet gösteren, il dışından ve yurtdışından dolu onarım ekipleri getiren komşularının çayını içip, uzman gözüyle (!) yapılan işleri görseydi. İlimizde sadece 3-4 tane yetkili servis olduğunu düşünürsek, Ahmet Bey’in açıklamalarına göre sanayideki bütün tamirhaneler “merdiven altı” demektir.
Sayın Ahmet Katar’ın bahsettiği yeniden onarım gerektiren araçlar, kaskosu olmayan, aracını bir an önce tamir ettirmek için panikle hareket eden araç sahiplerinin yaşamış olduğu mağduriyettir. Sigorta şirketlerinin anlaşmalı olduğu dolu onarım firmaları, halen faaliyetlerine devam etmektedir. Sigortalılarımız, araçlarını inceleyerek teslim almaktadır. Şu ana kadar sigortalılarımızdan tekrar onarım konusunda herhangi bir talep almadık. Kasko poliçesi olmayan hemşerilerimizin, kendi tercih ettikleri tamirhanelerde yaptırdıkları araçlarından dolayı yaşadıkları mağduriyet, sigorta acentelerine mal edilemez. Biz sigorta acenteleri, meslek hayatımızda, hatta ömrümüzde, bu boyutta bir olay yaşamadığımız için, sigortalılarımızı acele etmemeleri ve sigorta şirketlerinden alacağımız dönüşlere göre hareket etmeleri konusunda bilgilendirdik.
Sayın Ahmet Katar, ticareti muhakkak bizlerden daha iyi bilir. İnsanın ömründe belki bir defa karşılaştığı bir durumla ilgili, hangi yetkili serviste nitelikli dolu tamir ustası vardır? Böyle bir maliyetin altına hangi yetkili servis girer?
Değerli hemşerilerimiz;
Hiç bir yetkili serviste dolu onarım ustası yoktur. Yetkili servisler, tamirden ziyade parça değiştirerek ticari faaliyetlerini sürdürmektedir. Bütün yetkili servisler, dolu onarım işini taşeronlardan satın almaktadır. Taşerona yaptırdığı işe, kendi karını da ekleyerek müşteri veya sigorta şirketine yansıtmaktadır. Ülkemizde tanzim satış araçlarının gündem olduğu bir dönemde, sigorta şirketlerinin komisyoncuları aradan çıkartarak, hizmeti direkt hizmet sağlayıcıdan satın almasında Ahmet Bey’i rahatsız eden nedir? Anlayamadık. Sigortalılarımız, dolu onarımı dışındaki hasarları için yetkili servisleri tercih edebilmektedir. Hatta, trafik güvenliğini tehlikeye sokacak kadar hasarlı araçlar, kasko poliçelerindeki ücretsiz çekici hizmeti ile en yakın yetkili servislere kadar gönderilmektedir.
Sayın Ahmet Katar’ın, bir daireye verdiği alüminyum fiyatı ile bir siteye verdiği alüminyum fiyatı aynı olmayacağı gibi, veya evinde misafirlerine ikram etmek için aldığı 1-2 kg. ürünle, düğün salonuna aldığı tonlarca ikrama aynı fiyatı ödemeyeceği gibi, sigorta şirketleri de anlaşmalı olduğu bütün yetkili veya yetkisiz servislerle iskonto anlaşmaları yaparak hasar maliyetlerini düşürmeye çalışmaktadır. Bunun sigortalılarımıza da, araç üzerindeki hasar miktarının daha düşük çıkması (tramer kaydı), sonraki dönem kasko poliçelerini daha düşük fiyatlarla satın alabilmeleri gibi faydaları vardır.
Yine Sayın Ahmet Katar’ın kulaktan dolma bilgilerle edindiği kazalı araçların perte çıkması konusunda siz değerli hemşerilerimizi bilgilendirmek isteriz.
Sayın Ahmet Katar’ın söylediği gibi aracın pert olması için % 45 – % 80 gibi rakamlara bakılmamaktadır. Araç ağır hasarlı değilse bile, sigortalı talep ederse, sigorta şirketi sovtaj (aracın hasarlı haliyle satılması) ihalesine çıkıp, artırma usulüyle fiyat alır. Örneğin 100 bin TL. piyasa bedeli olan bir araçta 30 bin TL. hasar varsa, sigorta şirketi sovtaj ihalesinde 70 bin TL. civarında bir fiyat alırsa, aracı perte çıkarabilir. 70 bin TL’den daha düşük bir fiyat aldı ise de sovtaj bedeli ile hasar onarım bedelini toplayarak perte çıkarılabileceği rakamı, acente aracılığı ile sigortalıya bildirir. Örneğin sigorta şirketi, sovtaj ihalesinden 60 bin TL. fiyat aldı. 30 bin TL. onarım bedelini ekleyerek, aracı 90 bin TL.’den perte çıkarabileceğini sigortalıya bildirir. Sigortalı rakamı kabul ederse, karşılıklı mutabakatla araç perte çıkarılır veya onarım yoluna gidilir. (Böyle bir durumda sigortalılar, 30 bin TL. hasar kaydı bulunan bir aracı mutlaka piyasa değerinin altında satmak zorunda kalacakları için, genellikle perte çıkmasını tercih etmektedir.)
Sigorta acenteleri, % 100 mali kayıt altındaki ender sektörlerden birisidir. Sigorta acenteleri, mesai mevhumu gözetmeksizin, 7 gün, 24 saat sigortalısının yanındadır. Sigorta acenteleri 5684 sayılı kanunla kurulmuş, direkt hazine müsteşarlığına bağlı, kanunla belirtilmiş şartlara haiz, sadece sigortacılık yaparak hayatını kazanan profesyonel kişilerdir. İlimizde yaşanan dolu felaketinde sadece araçlar değil, iş yerleri, konutlar ve tarım arazileri de hasar görmüştür. Biz profesyonel sigorta acenteleri, poliçe düzenlediğimiz tüm branşlarda, müşterilerimizin hasarlarını tazmin ederek, müşteri memnuniyeti ile birlikte sigorta bilinirliği oranının da artmasına katkı sağladık. Sigorta konusundaki en doğru bilgilere acentenizden ulaşabilirsiniz.
KASİAD gibi, 20 ilde temsilciliği olan bir sivil toplum kuruluşunun, Kastamonu İl Başkanı’nın, KASİAD’ın birleştirici, çözüm odaklı misyonuna aykırı olarak, kendi yaşadığı kişisel sorunu, şube başkanı olduğu sivil toplum kuruluşuna mal ederek, sigorta acentelerini sahtekar, oto tamirhanelerini vasıfsız olarak nitelendirip ötekileştirmesini kabul etmiyoruz.
Kendisini temsil ettiği kuruma yakışır şekilde davranarak özür dilemeye davet ediyoruz.”