- Güven Tur Başkanı Faruk İslamoğlu, servisçi esnafının çok zor durumda olduğuna dikkat çekerek, “Araçlar arıza yapar diye korkuyoruz, çünkü yaptıracak gücümüz kalmadı. Cebimizde ekmek parası yok, bizim sorunlarımızı çözmek zorundasınız” dedi ve 3 Eylül’de yürürlüğe girecek olan Mesleki Yeterlilik Belgesi şartının ertelenmesi gerektiğini söyledi.
Okul servislerinde şoförlük yapanlar için mesleki yeterlilik belgesi şartının 3 Eylül’de yürürlüğe girecek olmasıyla daha zor günlerin kendilerini beklediğini söyleyen Güven-Tur Karayolu Yolcu Taşıma Kooperatif Başkanı Faruk İslamoğlu, servisçi esnafının yaşadığı sorunları yazılı bir açıklama ile gündeme taşıdı.
Faruk İslamoğlu, açıklamasında adeta isyan etti. Dokunsalar ağlayacak durumda olduklarını söyleyen İslamoğlu, “Servisçiler bu sene ne bu belgeyi alır ne de bu mesleği yapar. Bu belge ertelenmek zorunda” dedi.
Faruk İslamoğlu açıklamasında şunları ifade etti:
“İsteklerinizi ertelemek zorundasınız sayın devlet büyüklerimiz. Dertlerimizi Ankara’ya taşımak zorundasınız sayın vekillerimiz. Kapımızı şimdi çalmak bir hal hatır sormak zorundasınız iktidar ve muhalefet değerli siyasi parti yönetimlerimiz. Bizlere destek vermek zorundasınız mülki amirlerimiz. Bizlerin de eğitim sisteminde bir sacayağı olduğumuzu lafla değil icraatla göstermek zorundasınız değerli eğitimci müdürlerimiz ve öğretmenlerimiz. Gereken her türlü imkan ve kolaylığı sağlamak zorundasınız sayın yerel yöneticilerimiz. Çocuklarımız için bizim var olmamız gerektiğini, kaliteli hizmet beklemek için kaliteli destek gerektiğini sizlerde idrak etmek zorundasınız siz değerli velilerimiz. -Sayın devlet büyüklerimiz; var mı başka isteğiniz Allah aşkına? İstemeye gelince üzerinize yok, vermeye gelince ara bulabilirsen kimse yok. VIP yapalım mı tüm araçları? Bedava hizmet verelim mi? Hatta vergilere ilave biz para verelim Devlet’e, bize bu işi yaptırdığı için. Kırmızı halılar döşeyelim mi araçlara? Uçaklarda olduğu gibi ikramlar yapalım mı? TV İnternet hizmeti de verelim mi araçlarda? Her koltuğa ısıtma soğutma sistemi yaptıralım mı? Üniversite mezunu şartı getirin Allah aşkına hem şoföre hem rehbere… Uzay aracı kullanmıyoruz biz beyler, uzaylı da taşımıyoruz. Hepimiz birer veliyiz, bizlerinde çoluk çocuğu var. Sabıka kaydı temiz ise, sağlık raporu ve yeterli sürücü belgesi olduktan sonra ne gerek var Allah aşkına bu kadar para tuzağına? Öğrencilerimizin her biri bizim evladımız, aşkla yapılan bir meslek olduğundan çocuklarımızın her türlü sorunlarına eyvallah lakin bazı velilerimizin istekleri ayrı, okulların ayrı, polisin jandarmanın ayrı, maliyesi SGK sı ayrı, sanayisi ayrı, benzinliği ayrı, her biri birbirinden alâ sorunlar. Arada sıkıştık kaldık. Köyün yetimi gibi herkesin gücü bize yetiyor, gelende bize vuruyor gidende, şamar oğlanı gibi olduk. Sıfır araç olmuş en az 200/250 bin lira. Araç firmalarına köle ettiniz bizleri çalış çalış kazanç amortismana denk gelirse büyük başarı… İkinci el ikiye katlamış gidiyor. Yanına yaklaşabilene helal olsun. Hadi aldın diyelim kredi ile ödeyebilene madalya takmak lazım eğer ek bir geliri yoksa… Araç muayene istasyonlarında ki soygun zaten apaçık ortada! Araçlar arıza yapar diye korkuyoruz çünkü yaptıracak gücümüz yok. Araç sigortaları 2500-3000 lira siftah etmeden iş yapıp yapamayacağımız bile belli olmadan borç harç yaptırabilen yaptırdı, yaptıramayan işe başlayamayacak. Bağ-kur borçlarını zaten söylemeye bile gerek yok artık. Bizlere bir isteğiniz derdiniz var mı diye soracak yerde eziyet etmeye devam edemezsiniz.
Halin nedir diye soran yok. Aylardır cebine bir kuruş para girmeyen servisçiler için bu sene böyle bir uygulama yapılamaz. Dokunsalar ağlayacak durumda olan servisçiler bu sene ne bu belgeyi alır ne de bu mesleği yapar. Bu belge ertelenmek zorunda… Ve hatta araç yaş sınırı yükseltilmek zorunda. Rehber personel alt yaş sınırı ve lise mezunu olma şartı ertelenmek zorunda. Devlet ticari sıfır araç fiyatlarına bir sınır getirmek zorunda… Taşımalı eğitim sisteminde bir yenilik yapılmak zorunda, maliyetine iş yaptırılıyor bizlere. Gariban köylüm sırf çoluk çocuk yatılı bölge okullarına gitmesin diye zararına ihale alıyor, kazancı masrafa bile denk gelmiyor. Bağ-Kur primleri ve vergi ödemeleri ertelenmek zorunda. Esnaf kefalet kredileri öyle üç beş ay değil, en az bir yıl faizsiz ertelenmek zorunda… Devlet bu pandemi sürecinde doğrudan etkilenen servisçi, dolmuşçu, taksici, kantinci, kafe işletmecisi, kahveci v.b. esnaflara faizsiz olmadı çok düşük faizli ve en az bir yıl ödemesiz kredi sağlamak zorunda. Yoksa hepimiz icra kapılarında sürünürüz biteriz. Öyle bir durumda telafisi mümkün olmayan daha vahim sonuçlar ortaya çıkacağı kaçınılmaz bir son olur. Bizim tuzumuz kuru olmadığı için bunları açıkça dile getiriyorum. Gerekirse bu meslek grupları yöneticileri ileri gelenleri veya gönüllüleri ile bir araya gelelim. Kafa yoralım. Niyetimiz baş kaldırmak değil, konunun vehametini anlatıncaya kadar sesimizi duyurmak. Yazalım, çizelim, yürüyelim en azından neler yapılabilir bunları konuşalım. Ağlamayana meme yok bu memlekette. Zengine her türlü imkan var, kredi var, ödeme kolaylığı var, hibe var, var da var. Biz alt tabaka ancak seçim vakti akıllara geliriz. Belki bu sözlerim yadırganabilir, eleştirilebilir. Lakin bu eleştiriyi yapanların iki ay maaşını vermeyin görün o zaman onlardaki tepkiyi. Kaldı ki bizim cebimizde ekmek parası yok. Bizi dinlemek zorundasınız, artık anlamak zorundasınız ve en önemlisi bizim sorunlarımızı canı gönülden dinleyip çözmek zorundasınız. Bu mücadelenin ateşini Kastamonu’dan yakarak sesimizi duyuruncaya kadar tüm Türkiye’de il il dolaşacağımızı da bilahare belirtmek istiyorum.
2017 yılında çıkarılan ‘Okul Servis Araçları Yönetmeliği’ kapsamında okul servis araçlarını kullanan şoförlere, 3 Eylül 2020’ye kadar, Meslekî Yeterlilik Kurumu (MYK) Kanunu çerçevesinde mesleki yeterlilik belgesi alma şartı getirildi. Mesleğin yeterlilik standartları ise, MYK tarafından Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) ve Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu’yla (TŞOF) birlikte hazırlanarak yayınlandı. Birçok kuruma da, mesleki yeterlilik belgesi vermesi için yetki tanındı.
Bu sisteme göre, okul servis şoförlüğüne devam etmek isteyenlerin yetkili kuruluşlarca hazırlanan hem teorik, hem de uygulamalı sınavları geçmeleri gerekiyor. Sınavı geçemeyen adaylara ise bir sınav hakkı daha tanınıyor. Sınava girecek olan adayların ise sürücü belgesinin yanı sıra, yetkili bir merkezden alınmış ‘psikoteknik test raporu’na sahip olması ve belli suçlardan affa uğramış olsa bile hüküm giymemesi gerekiyor. Bu suçlar da, Türk Ceza Kanunu’nun ‘cinsel saldırı’ başlıklı 102.,’çocukların cinsel istismarı’ başlıklı 103., ‘reşit olmayanla cinsel ilişki’ başlıklı 104., ‘kişiyi hürriyetinden yoksun kılma’ başlıklı 109., ‘Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti’ başlıklı 188., ‘Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma’ başlıklı 190., ‘kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya bulundurmak’ başlıklı 191., ‘fuhuş’ başlıklı 227. ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun ‘sarhoşluk’ başlıklı 35. maddelerindeki suçlar olarak sıralanıyor.”