– DPÜ Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Çelik:
– “Evsel ısıtma sistemlerinde pelet yakıtının kullanılması ve yaygınlaşması doğalgaz tüketimini azaltacaktır”
– “Pelet yakıtıyla, enerji alanında dışa bağımlılığımızı azaltma yolunda yapılan çalışmalara ciddi katkılar sağlanacaktır”
KASTAMONU (AA) – SEMİH YÜKSEL – Dumlupınar Üniversitesi (DPÜ) Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. İsmet Çelik, pelet yakıtıyla Türkiye’nin doğalgaz ihtiyacının azaltılabileceğini ileri sürdü.
Çelik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, doğadaki lifli atıkların sıkıştırılmasıyla oluşturulan pelet yakıtının kullanımının dünyanın birçok ülkesinde gidererek yaygınlaştığını söyledi.
Pelet üretimi için Türkiye’nin ham madde altyapısının oldukça zengin olduğuna dikkati çeken Çelik, “Tarımsal atıklarla orman artıkları, yem ve gıda amaçlı kullanılma özelliği bulunmayan ürünler, pelet yakıtının üretiminde kullanılmaktadır. Ağaç yaprakları, budanan dallar, hatta meyve çekirdekleri ve tezek bile peletin ham maddesini oluşturur. Enerji bitkisi olarak tanımlanan ve ülkemizde de yetiştirilebilecek bazı bitkiler, örneğin dallı darı, pelet yakıtı olarak ısı enerjisine dönüştürülebilir” ifadelerini kullandı.
Pelet yakıtlarının Türkiye’de yaygın şekilde kullanılmadığını, üretim yaparak bu yakıtı kullanan bazı tüketiciler olduğunu belirten Çelik, bu yakıt türünün Türkiye’de mutlaka tanıtılarak standartları ve disiplininin oluşturulması gerektiğini vurguladı.
Evsel ısıtma sistemlerinde pelet yakıtının kullanılması ve yaygınlaşmasının doğalgaz tüketimini azaltacağını savunan Çelik, şöyle devam etti:
“Dolayısıyla pelet yakıtıyla, enerji alanında dışa bağımlılığımızı azaltma yolunda yapılan çalışmalara ciddi katkılar sağlanacaktır. İçeriğinde hiçbir kimyasal bileşen kullanılmayan pelet yakıtları kendi öz sularıyla birleştirilerek üretiliyor. Pelet yakıtlarında kül oranı yüzde 5’in altında, kükürt değerleri ise yüzde 0,15-0,25 civarındadır. Ayrıca pelet yakıtlarının üretilmesinde kimyasal hiçbir bağlayıcı kullanılmaz. Pelet sobaları da yakıtı, ısıtılan ortamın sıcaklığına göre otomatik olarak ölçerek verir. Normal kömürlü kalorifer kazanlarında ya da sobalarda kömür alttan verilerek yakılır. Pelet sobalarında ise pelet yanma odasına üstten verilir ve haznedeki yakıt tamamen erir. Türkiye’de pelet yakıtının linyit kömürü fiyatına yakın değerlerde satın alınabileceği düşünülebilir.”
– Kampüsteki sera pelet yakıtıyla ısıtıldı
Doç. Dr. Çelik, pelet yakıtları ve sistemiyle ilgili bilimsel çalışmaların yürütülmesi için fakülte olarak pelet yakıtı üreten mobil bir sistem geliştirdiklerini kaydetti.
Yürütücülüğünü üstlendiği bilimsel araştırma projesinde ve danışmanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının desteklediği teknogirişim projesini başarıyla yürüttüklerini bildiren Çelik, bu kapsamda tarım ve orman atıklarının yanı sıra üniversite kampüslerindeki atıl duruma düşen tonlarca gazel yaprağını pelete dönüştürerek 2015 yılında üniversitenin çiçek serasının ısıtılmasını sağladıklarına işaret etti.
– Avrupa’nın en büyük pelet üreticisi İsveç
Çelik, hammaddenin işlenerek 4, 6 ve 8 milimetre çapında, 15-40 milimetre uzunluğunda silindirik şekilde pelet yakıtı haline getirildiğini anlatarak, ısı değerinin ise 3 bin 500 ila 4 bin 840 kalori arasında bulunduğunu söyledi.
Palet yakıtının birçok ülkede kullanıldığını vurgulayan Çelik, Kuzey ve Güney Amerika, Doğu ve Batı Avrupa, Rusya, Çin, Kore ve Japonya gibi Asya ülkeler başta olmak üzere 2010 yılında 16,5 milyon ton olan pelet yakıtı üretiminin 2015’te 30,2 milyon ton, 2020’de ise 45,2 milyon tona ulaşacağının tahmin edildiğini dile getirdi.
İsveç’in Avrupa’nın en büyük pelet üreticisi durumuna geldiğini bildiren Çelik, “35 pelet üreten fabrikaya sahip İsveç 1 milyon 600 bin ton yıllık üretim kapasitesine sahip. Almanya’da ise 2010 yılında 1 milyon 200 bin ton pelet üretimi gerçekleştirilmiş. Pelet sistemi Türkiye’de yeni tanınmaya başladı. Sadece bireysel üretim yapan ve bu yakıtı kullanan tüketiciler var” değerlendirmesinde bulundu.