İçmeler beldesinden başlayan Marmaris’ in ana güzergahında boylu boyunca uzanan bisiklet yolu ve yanıbaşındaki kaldırım taşı döşeli taşıt yolu, Marmaris’ in tüm doğa güzelliğini unutturup zihninde yeni bir sayfa açtı…
Aklıma şehrimiz geldi, neden bizim de olmasın diye düşünceye daldım.
İçmelerden ilk sallandığımızda Marmaris’ e doğru ilk başta anlam veremedim…
Her iki istikamette hem geliş hem gidişi ikame edecek tarzda özel bir malzeme ile zemini kaplanmış ve taşıt yolu tarafı şık bariyerlerle çevrelenmiş bu düzenlemeyi ilk başta “fantezi” sandım.
300-500 metrelik bir göz boyama olduğundan emindim…
Belediyelerin tipik makyaj projeleri.
İyi de birader İçmeler bitti, Marmaris bitti…
Bisiklet yolu bitmedi.
Üstelik ana arter…
Öyle kenar mahalle değil.
O kadar ince düşünülmüş ki…
Araçların zorunlu park alanları ve toplu taşıma araçlarının indirme-bindirme molaları için bisiklet yolu kesintiye uğratılıp zigzak yaptırılıp devam ettirilmiş. Güzergahın bir bölümünde aynı istikamet üzerinde “çift yön” uygulaması bile yapılmış.
Araştırdım bir heves…
11 kilometre uzunluğunda “Sağlıklı Yaşam Bisiklet Yolu” 19 Mayıs 2017 günü hizmete girmiş. Törende konuşan Marmaris Belediye Başkanı “Kentimizin her yerini bisiklet ağları ile öreceğiz.Maramaris’i bisiklet kenti yapacağız. Trafikte bisiklet kullanımını daha da artıracağız. Bisiklet kullanıcılarının güvenliği için elimizden geleni yapacağız. Sürücüleri bisiklet kullanmaya davet ediyorum” demiş.
Marmaris’in yol güzergahını gözümle ölçtüm biçtim, şehrimizin ana arterinden fazlası yok eksiği var…
Marmaris’in düşündüğünü ve uygulamaya koyduğunu pekala biz de hayata geçirebiliriz.
Şehrimizin iki ayrı ana güzergahında da da bisiklet yolu hayli hayli olabilir…
Kışın karlı günleri dışında gayet işlevsel olarak kullanabilir.
Bonus olarak bir faydası da ikinci sıra araç parkını engellemesi…
Cep alanları dışında sürücü devam etmek zorunda.
Gerçi istisnalar da olmuyor değil…
İstanbul plakalı bir otomobil bisiklet yolu üzerine park etmeye çalışıyordu, bisikletli iki İngiliz turist uyardı cin şoförü.
Diğer yandan ana güzergah uçtan uca kaldırım taşı döşeli…
Bir ara düşündüm asfalt şehiriçi yollarımızı, acep biz mi tarih kokan şehiriz yoksa Marmaris mi?
Bisiklet yolu deyip geçmemek lazım…
Belki de medeniyet bisiklet yolundan geçer?
- ••
Not:
Kalkınma Bakanlığı yeni bir araştırma yayımladı…
Araştırma özel sektör, kamu kurumları ve üniversitelerin araştırma altyapılarını incelemiş.
İç karartıcı bir rapor…
90’a yakın üniversite ve 47 ilde araştırma altyapısı namevcut.
Misal Doğu ve Güneydoğu bölgelerindeki araştırma merkezlerinin toplamı topu topu bir Kayseri’deki kadar…
Bazı üniverstelerde 10 civarı araştırma merkezi varken, bazılarında ilaç niyetine bir tane ara ki bulasın.
İlimizde bütçesinin bir bölümü hazır olduğu halde üstesine varılamayan Teknoloji Geliştirme Merkezi 54 ilde var…
Bunların 8’i Ankara, 7’si İstanbul, 4’ü Kocaeli, 4’ü İzmir’deyken, Erzurum, Gaziantep, Elazığ, Sivas, Diyarbakır, Malatya , Şanlıurfa, Kahramanmaraş, Van, Hatay, Batman’da.
Üniversite demek araştırma demek…
Başka tarifi varsa bilmiyorum.