Kurtuluş Savaşı’nın ikmal kapısı olan İnebolu Limanı’nın, yıllık kapasitesi başlangıçta açıklanan rakamlara göre düşük tutulması hayal kırıklığı yaratan ve tepkilere yol açan özelleştirme ihalesi bugün yapılıyor.
Özelleştirme sonrası yapılacak yatırımlarla limanın mevcut kapasitesi yıllık 900 bin tondan, 2 milyon 700 bin tona çıkarılabilecek. Özelleştirmeyle limanın yıllık kapasitesinin önce 10 milyon, ardından da 5 milyon ton olacağı açıklanmıştı.
İnebolu Limanı’nın başlangıçta yılda 10 milyon ton, ardından 5 milyon ton olacağı resmi ağızlarca açıklanan kapasitesindeki düşüş nedeniyle hayal kırıklığı yaratan ve tartışma konusu olan özelleştirme sürecinde sona gelindi. Bugün Ankara’da son teklifler alınacak..
İnebolu Limanı’nın işletme hakkına da sahip Ankara Doğal Elektrik Üretim ve Ticaret AŞ’nin (ADÜAŞ) sermayesindeki yüzde 100’lük Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) hissesi blok satış, âtıl durumdaki Hopa Termik Santrali’nin de aralarında bulunduğu taşınmazlar ve üzerindekiler ise varlık satış yöntemiyle bütün halinde özelleştirilecek.
Özelleştirme süreci iki yıl önce başlayan İnebolu Limanı’nın satış ihalesinde geçici teminat tutarı 15 milyon lira olarak belirlenmişti.
İnebolu Limanı’nda boyları 85-200 metre arasında değişen 10 adet yanaşma rıhtımı bulunuyor. Limanda büyük yük gemilerinin yanaşabildiği 1 ve 2 numaralı rıhtımların yanı sıra yük elleçlemek amacıyla 3 numaralı rıhtım da aktif kullanılıyor.
Liman, genel kargo, konteyner, dökme yük ve her türlü katı ve sıvı yük gemilerinin yükleme-boşaltma, bağlama ve beklemelerine imkan verecek teknik ve sosyal altyapı tesisleri, yönetim, destek, bakım-onarım ve depolama birimlerinin yer alabileceği nitelik ve nicelikte düzenlenirken, liman sahası içinde bulunan kamu binaları da liman dışında değerlendirildi.
Bu doğrultuda yapılacak yatırımlar ile limanın mevcut kapasitesi 900 bin tondan 2 milyon 700 bin tona çıkarılabilecek.
Halihazırda İnebolu Belediyesi tarafından işletilen İnebolu Limanının 49 yıllık işletme hakkının devri de söz konusu ihaleyle alıcıya geçmiş olacak.
Ancak, İnebolu Belediyesi’nin, devir konusunda taahhütlerin yerine getirilmediği gerekçesiyle açtığı bir iptal davası bulunuyor. İnebolu Belediyesi şartlara uyulmasını, bu arada kapasitein de artırılmasını istiyor.
– Tarihi liman
İnebolu Limanı, Milli Mücadele’ye katılmak için İstanbul’dan gelenlerin ve gemilerle İnebolu açıklarına getirilen silah, cephane ve mühimmatın Anadolu’ya giriş kapısı olmuştu.
Kurtuluş Savaşı’nın lojistik merkezi olarak üstlendiği görevle cumhuriyet tarihinde önemli bir yer kazanan İnebolu Limanı’nın inşaatına, 1882 yılında dönemin Kastamonu Valisi Sırrı Paşa’nın Sadaret Makamı’na yazdığı mektubun ardından başlandı ve yapımı en uzun süren limanlardan biri oldu. Sırrı Paşa’nın bu isteğini yerinde gören Sultan 2. Abdülhamit de limanın inşaatına başlanması talimatı vermişti.
İnebolu Limanı hinterlant olarak İç Anadolu Bölgesi’ne kadar uzanan çok geniş bir coğrafyayı kapsıyor. Bağlantı yollarının eksikliği nedeniyle uzunca bir süre yeterince kullanılamayan liman, 2007 yılında yapımının tamamlanmasıyla yine eski günlerine dönme işaretleri vermişti.
(Haber Servisi ve AA)