İGM’nin dünkü oturumunda gündem Kastamonu’ya demiryolunun getirilmesiydi. AR-GE komisyonu tarafından hazırlanan raporda, demiryolu sayesinde mevcut işletmelerin giderlerinin azalacağı, daha fazla yatırımcının Kastamonu’yu tercih edeceğine dikkat çekildi.
Meclis Başkan Vekili Mehmet Butur ile Azdavay İGM üyesi Fahrettin Cebeci, demiryolunun gelebilmesi için İnebolu limanının daha aktif hale gelmesi gerektiğine dikkat çekerken, MHP Grup Başkanı İlhan Bozahmetoğlu ise akredite olmuş kuruluşlar tarafından kapsamlı bir dosyanın hazırlanması gerektiğini söyledi.
İl Genel Meclisi’nde Ağustos ayı oturumları başladı. Meclis Başkanvekili Mehmet Butur’un başkanlık ettiği ilk oturumda Kastamonu’ya demiryolunun gelmesiyle ilgili AR-GE Komisyonu’nun raporu da görüşüldü.
Toplantının açılışında orman yangınlarına dikkat çeken Mehmet Butur, “Ülkemizin birçok noktasında yangın felaketi ile karşı karşıyayız. İnşallah yakın zamanda bu felaketlerin sonuna ereriz. Bu felaketlerden kurtuluruz. Can kayıplarımız oldu. Ölenlere Allah rahmet eylesin. İnşallah bunlara sebep olanlar varsa, Allah da onların belasını versin” ifadelerini kullandı.
Toplantıda AR-GE Komisyonu tarafından hazırlanan demiryolu raporunda şu bulgulara yer verildi:
“Kastamonu orman emvali bakımından en zengin illerimizden biridir. Yüzde 60’ına yakını ormanlarla kaplı olan ilimizde 3 adet orman entegre tesisi faaliyet gösterirken, binden fazla irili ufaklı tesisimiz vardır. Orman entegre fabrikalarından sadece 1 tanesinden günlük 130 ila 180 kamyon giriş çıkış yapmaktadır. Diğerleri de düşünüldüğünde yoğun bir karayolu taşımacılığının bu sektöre hizmet verdiği aşikardır. İlimizde bir diğer önemli sektör olan madencilik Küre ve Hanönü ilçelerimizde bakır madeninin nakliyatı karayolu ile sağlanmakta ve sektöre büyük sorunlar yaşatmaktadır. Küre Eti Bakır’dan çıkan maden Çankırı demiryolu ile diğer illere sevk edilmektedir. Seydiler, Küre, Azdavay, Pınarbaşı, Şenpazar ve Cide ilçelerimizde mermer sektörü önemli bir büyüklüğe sahiptir. Şu anda halihazırda çalışan 20 civarında maden ocağı ve 500’e yakın ruhsat başvurusu düşünüldüğünde, karayolu taşımacılığın büyük ölçüde maden sektöründe yer aldığı ve sektörü zor durumda bıraktığı gözlemlenmektedir. Tren yolu taşımacılığın ilimizde faaliyet göstermesi ile birlikte işletmelerin giderleri azalacak ve doğal olarak maliyetleri düşecektir”
Karayolu taşımacılığından geçimini sağlayan nakliyeci esnafıyla ilgili de raporda şu ifadelere yer verildi:
“Mevcut karayolu taşımacılığı ile geçimlerini sağlayan nakliyeci esnafı da trene nakliye ve trenden nakliye işiyle gelir kaybı yaşamayacaktır. Tren yolunun ilimizde faaliyet göstermeye başlamasıyla birlikte OSB’lerin daha yoğun olacağı, yatırımların artacağı ortadır. Sayılan gerekçelere bakıldığında ilimizde demiryoluna ihtiyaç vardır. Dünyadaki örneklere bakıldığında özellikle maden kaynağı olan yerlerde lojistik tren yolu taşımacılığı olduğu görülmektedir. Bütüncül düşünüldüğünde komşu illerimiz olan Çankırı ve Karabük’e kadar gelen tren yolu hattının Kastamonu’ya bağlanması konusu komisyonumuzca uygun görülmüştür.”
Komisyon raporu hakkında söz alan Azdavay’nın AK Partili İGM Üyesi Fahrettin Cebeci, “Demiryolu elbette ilimize katkı sağlar. Fakat burada taşımacılıkta 800 bin araç ekmek kazanıyor. Çankırı’da tuz olduğu için demiryolu işletmesi orada. Artı Karabük’te de demir ağırlıklı olduğu halde nakliye şirketleriyle gönderiliyor. Mermer limandan konteynıra indirildiği için kesinlikle demiryolu ile alakası yoktur. Konteynırlar dolar bazında kiralanıyor ve yurtdışı kökenli o konteynırlarla gönderiliyor. Yani mermeri, tomruğu ve aynı zamanda tuzu aynı şekilde bir tren yolundan göndermenin mümkünü yoktur. Tabii ki ilimize demiryolu da gelsin. Bunun normalde entegre olabilmesi için İnebolu limanımızın faal çalışması lazım. İnebolu limanımızın büyük tonajlı gemilere açılması lazım. Tren geldiğinde gemiye yükleyebilmesi lazım. Filyos’ta çok büyük bir çalışma var. Aynısını biz İnebolu’da gerçekleştirebilirsek, o zaman demiryolu Kastamonu’nun olmazsa olmazı olur” dedi.
MHP Grup Başkanı İlhan Bozahmetoğlu ise, “Biz demiryolu ile ilgili daha öncede bir çalışma gerçekleştirmiştik. Bunun üzerinden 4-5 yıl geçti. O zaman da herkes artı ve eksi yönleriyle ile ilgili beyanatlarda bulundu. Bir Bakanımız geldiğinde Belediye Başkanımız ya da siyasilerimiz demiryolu talebimizi iletiyor. Fakat biz bu çalışmalarımızda, bu işi artı ve eksi yönleriyle bir rapor halinde sunmamız gerekiyor. Bu raporunda akredite olmuş kuruluşlar tarafından hazırlanması gerekiyor. Bu kuruluşların her yönüyle hazırlayacağı raporu da sunabiliriz. Bunu da KUZKA’nın aracılığıyla AB Projesi kapsamında hazırlatabilecek şansımız da vardı. Bunu da daha önceden projelendirilip, hazırlanmasını da talep etmiştim. 2000 yılında TBMM’de komisyonda demiryolu ile ilgili bir değerlendirme yapıldı. Hatta Karabük bağlantılı bir demiryolu için çalışmalar da olmuştu. Fakat o zamanda karayolu taşımacılığındaki bazı çekincelerden dolayı, siyasi kaygılardan dolayı geri durulmuş. Fakat son zamanda yapılan araştırmalarda demiryolu gelse bile, karayolu taşımacılığını belli bir hat üzerinden gittiğinden etkilemediği belirtiliyor. Demiryolunun gerekli olduğu yönünde görüşler var. Akredite olmuş bir kuruluşun bu konuda muhakkak fizibilite raporu hazırlanması gerekiyor. İlimize demiryolu gerekli, biz buna inanıyoruz. Bunu üzerine gidebilmek içinde elimizde fizibilite raporu olması gerektiğini söylüyorum. Ben demiryolu istiyorum demekle olmuyor. Biz bu konuda ciddi bir dosya hazırlamamız gerekiyor. Özel İdare olarak KUZKA’ya AB Projeleri kapsamında demiryolu ile ilgili bir fizibilite raporu hazırlanması için talepte bulunalım. Bunu istiyoruz ama elimizde gerçekçi bir done yok. Herkes kendi yönüyle bakıyor. Kamyoncu bu bana zarar ettirecek, istemiyoruz diyor. Şimdi havalimanı da yapıldı çalışmıyor, demiryolu yapılsa ne olacak diyenler var. Fakat başka argümanlar var. Artı bazı şeylere çok geç kalınmış. Ilgaz’da tünel yapılırken, bu konu gündeme alınsaydı belki onunla birlikte gerçekleştirilebilirdi. Çünkü demiryolunda en çok maliyet tünel ve viyadüklere gidiyor. Düz hatta hiçbir maliyeti yok. Bütün görüşlerde bu şekilde incelenebilir” şeklinde konuştu.
İGM Başkan Vekili Mehmet Butur da konuyla ilgili görüşlerini ifade ederek, “Bu coğrafyada bunu gerçekleştirmek çok kolay bir şey değil. Ama bu olmaz mı, olur. Bunun üzerinde durmak lazım. Talep etmek lazım. Elbette demiryolunun Kastamonu’ya çok faydası olur. Limanla entegrede olabilir. Bu konuyu gündemde tutmak lazım. Kastamonu için önemli. Olmaz denilen işler oldu. Devletimizin önceliği karayollarına ağırlık vermekti. Karayollarını büyük ölçüde halletti. Daha sonrasında demiryollarını geliştirmek var. Bu konuyu gündemde tutmak önemli” dedi.
Konuyla ilgili istişareler ardından komisyon raporu KATSO’ya, KUZKA’ya, TBMM Ulaştırma Komisyonu’na, İl Özel İdaresi’ne gönderildi.