Hizmet sektörü ile diğer mal alım satımı yapan sektörler arasındaki en büyük fark, o gün malınızı satamasanız bile malın tezgahınızda, raflarda, stoklarda kalmasıdır, yani mal yine elinizde mevcuttur. Ancak konaklama hizmeti veren işletmeler için her boş geçen oda her boş geçen gün hanenize eksi olarak yazılacak ve yerine konamayacaktır.
Hizmet sektörünün soyut ve esnek olması vb. nedenlerden dolayı yapılan iş fiziksel malların aksine satın alınmadan önce görülemez. Rezervasyon yapan ve kalmayı düşünen misafir kalmadan önce ne ile karşılaşacağını tam olarak kestiremez. Bu nedenledir ki sunulan hizmetin telafisinin olmayışı hizmet üreten işletmeler için son derece önemlidir.
Hizmet işletmelerinin tümünde olduğu gibi konaklama hizmeti veren işletmelerde verilen emek daha yoğundur. Konaklama işletmelerindeki personellerin hemen hemen hepsi müşteri ile dolaylı olarak birebir görüşme ve konuşma halindedir. Bu nedenle konaklama işletmelerindeki istihdam politikaları kaliteli personele yönelmektir. Niteliksiz bir işgücü tesislere ileri dönemlerde kapatılması zor yaralar açacaktır.
İnsan sevgisi, güler yüz, içtenlik, saygı, temizlik, misafir ilişkilerindeki düzey ve anlayış hizmet sektöründe çalışan personelin olmazsa olmazlarındandır. Turizm işletmelerinde kaliteyi yakalamanın yolu ucuz istihdam değil, yerinde, doğru ve işinde bilinçli personel ile sağlanacaktır.
Otel yöneticileri rekabet ortamında geri kalmamak için hem personelin motivasyon düzeyini en yüksek noktada tutmaya çalışmakta, hem de tesislerin müşterilerine sağladığı imkanları sürekli geliştirme çabası içerisine girmektedirler.
Konaklama sektöründe müşteri ile iletişim yoğun ve sürekli olduğundan hangi görev yerine getirilirse getirilsin, tüm çalışanların desteğini almak şarttır. Çünkü otel müşterileri aldıkları hizmetin değerlendirmesini genel olarak yapmakta ve sonuçta işletmeyi ve çalışanları başarılı ya da başarısız olarak sınıflandırmaktadırlar.
Hizmet almak isteyen misafir hizmetin en iyisini en makul fiyatlarla almak ister. Misafirin beklentilerini en iyi şekilde karşılayan işletme de bedeli karşılığı bu hizmeti misafirlere sunar. Sunulan hizmetin kalitesi misafirin memnuniyeti tekrar tesise gelme, yönlendirme ve tavsiye konusunda çok büyük etkendir. Hizmetler hizmeti sunan personelin yeteneği ve bilgisi ile yakından alakalıdır.
Konaklama tesislerindeki kalite ne kadar üst düzeyde olursa olsun, tesisin bulunduğu yerleşim yerinin İl, İlçe, Köy, Kasaba vb. yerlerde olması fark etmez, bu yerleşim yerinde yaşayan insanların, esnafların o yöreye gelecek turistler üzerinde tercih nedeni olmada çevresel olarak etkisi büyüktür.
Bülend Çadırcıoğlu