CHP Kastamonu Milletvekili Hasan Baltacı, 2019 Yatırım Programı’nı değerlendirdiği açıklamasında, “Türkiye genelindeki 2 bin 964 projeye 65 milyar TL ödenek ayrılan yatırım programı incelendiğinde 2019 yılı için Kastamonu’ya ayrılan ödeneğin bir önceki yıl ayrılan ödenekten yüzde 64 daha az olduğu, ‘saray’ tarafından Kastamonu’nun üzerine çizgi çekildiği görülmektedir. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, yüksek sesle Kastamonu’ya ‘sana ödenek yok, ne halin varsa gör’ demiştir” dedi.
Baltacı, açıklamasında, “Aslında 2019 Yatırım Programı’nda Kastamonu’ya ayrılan ödenek 170 milyon TL’yi geçmemektedir. Sarayın bakanları ve vekilleri sanki daha önce hiç bu vaatlerde bulunmamış gibi Mahalli İdareler Kongre Eğitim Merkezi’ni âtıl durumdan kurtaracaklarının, Gazi Stadı’nı yenileyeceklerinin, spor salonu olmayan ilçelere spor salonu kazandıracaklarının sözünü 31 Mart öncesi yeniden verip Kastamonuluların aklıyla dalga geçmektedir” ifadesini kullandı.
CHP Kastamonu Milletvekili Hasan Baltacı, 2019 Yatırım Programı’nı değerlendirdiği açıklamasında, “2019 Yılı Yatırım Programı açıklanmış yurttaşlar olarak verdiğimiz vergileri hizmet olarak nasıl geri alacağımız belli olmuştur. Türkiye genelindeki 2 bin 964 projeye 65 milyar TL ödenek ayrılan yatırım programı incelendiğinde 2019 yılı için Kastamonu’ya ayrılan ödeneğin bir önceki yıl ayrılan ödenekten yüzde 64 daha az olduğu, ‘saray’ tarafından Kastamonu’nun üzerine çizgi çekildiği görülmektedir” dedi.
Baltacı, açıklamasının devamında görüşlerini şöyle dile getirdi:
“2018 yılında 582 milyon 139 bin TL yatırım ödeneği alan Kastamonu’ya “saray rejimi” 2019 yılı için sadece 213 milyon 95 bin TL yatırım ödeneği ayırmıştır. Yani “saray” ilimize geçen yılki ödeneğin yarısını bile çok görmüştür.
2019 yılı yatırım programı detaylı incelendiğinde ise 213 milyon 95 bin TL’lik ödeneğin 47 milyon 812 bin TL’sinin Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü’ne ait olduğu ve aralarında Kastamonu’nun yanı sıra; Ankara, Elazığ, Eskişehir, Kars, Konya, Ağrı, Balıkesir, Malatya, Uşak ve Van’ın bulunduğu 11 ile ayrıldığı görülmektedir. Yine Kırsal Dezavantajlı Alanlar Projesi kapsamında ayrılan 1 milyon 300 bin TL ödenekte başlı başına Kastamonu için ayrılmış bir kaynak değildir. Mersin, Osmaniye ve Sinop da bu ödenekte pay sahibidir.
Aslında 2019 Yatırım Programı’nda Kastamonu’ya ayrılan ödenek 170 milyon TL’yi geçmemektedir. Bugün yaşadığımız siyasi, hukuki ve ekonomik krize sebep olan Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, yüksek sesle Kastamonu’ya “sana ödenek yok, ne halin varsa gör” demiştir.
Vatandaşı; patatesin, soğanın, patlıcanın ucuza satıldığı tanzim satış çadırları önünde kuyruğa sokarak, şehirlerin yatırım ödeneklerinde yüzde 60’lara varan kesintilere giderek ekonomiye yama yapmaya çalışanların Kastamonu’nun sırtına sardıkları fedakârlığı kendilerinin göstermediği ise dikkat çekmektedir.
Kırık Barajı’na, İnebolu Yolu’na, Tıp Fakültesi’ne aktarılması gerekirken makaslanan ödeneklerin nereye havale edildiğine bakıldığında ise adres; kilosu 4 bin TL olan çayların yudumlandığı, ejder meyveli kokteyllerin, zencefil somonlu suşilerin tüketildiği sarayı işaret etmektedir.
Kastamonu’nun ihtiyaçlarını çeyrek porsiyon ödenekle geçiştirme gayretinde olan “saray”, 2018 yılında 845 milyon TL olan bütçesini 2019 yılı için 2 milyar 800 milyon TL’ye çıkarmıştır. Maaşını yüzde 26, sarayın ödeneğini yüzde 233 arttıranlar, şatafat ve gösteriş içinde gününü gün edenler, kendi harcamalarından tasarruf etmek yerine Kastamonu’ya yapılması gereken yatırımlardan tasarruf etmeyi tercih etmiştir.
Bu rakamlarla ne Kastamonu-İnebolu Yolu, ne Kastamonu Karabük Yolu, ne Kırık Barajı Relokasyon Yolu, ne Kırık Barajı, ne Tıp Fakültesi, ne sahil tahkimatları, ne de köylerimizin her kış mevsiminde yaşadığı elektrik sorunları çözülebilir.
İktidar vekillerinin ve temsilcilerinin yatırım programına alınmasıyla övündükleri projelere konulan 2 bin TL’lik iz ödenekler ise bu projelerin akıbetlerinin ne olacağı hakkında şimdiden bize fikir vermektedir.
Bu kara tabloya rağmen, çıktıkları kürsülerde Kastamonu’ya yatırım yağdığını, kaynak aktığını iddia edenler kendi bekaları uğruna söylediklerinin doğruluğunu tartmaya bile ihtiyaç duymamaktadır.
2019 yılı için ilimize ayrılan ödenekler, önem taşıyan projeler üzerinden değerlendirildiğinde; 2016 yılında ihalesi gerçekleştirilen ve 2021 yılında tamamlanması hedeflenen Kastamonu-İnebolu Yolu projesine 2019 yılı için 69 milyon 735 bin TL ödenek ayrılmıştır. Bu kaynak, 150 milyon TL olan 2018 yılı ödeneğinin yarısından azdır. Proje bedeli 2 milyar 883 milyon 994 bin TL olan Kastamonu-İnebolu yolunun şuanda fiziki gerçekleşmesi yüzde 40’dır. Bu rakamlarla projenin hedeflenen sürede bitmesi hayaldir.
2011 Yılında ihalesi gerçekleştirilen ve 2021 yılında tamamlanması hedeflenen Kastamonu-Karabük Yolu projesine 2019 yılı için 13 milyon 947 bin TL ödenek ayrılmıştır. Bu ödenekte, 30 milyon TL olan 2018 yılı ödeneğinin yarısından azdır. Proje bedeli 866 milyon 321 bin TL olan Kastamonu – Karabük yolunun fiziki gerçekleşmesi yüzde 61’dir. Bu rakamlarla projenin süresinde tamamlanamayacağı görülmektedir.
2003 yılında ihalesi gerçekleştirilen ve 2021 yılında tamamlanması planlanan Kastamonu- Çankırı Ilgaz Tüneli ve Kırık Barajı Relokasyon Yolu projesine 2019 yılı için 13 milyon 947 bin TL ödenek ayrılmıştır. Bu ödenek 30 milyon TL olan 2018 yılı ödeneğinin yarısından azdır. Proje bedeli 1 milyar 618 milyon 234 bin TL olan projenin fiziki gerçekleşmesi yüzde 42’dir. Bu rakamlarla proje süresinde tamamlanamayacağı gibi çok uzun yıllar devam etmesi kaçınılmazdır.
2015 yılında ihalesi gerçekleştirilen ve 2023 yılında tamamlanması hedeflenen Kırık Barajı projesine 2019 yılı için sadece 3 milyon 500 bin TL ödenek ayrılmıştır. 2018 yılında 10 milyon ödenek alan bu projenin bedelinin 394 milyon 448 bin TL olduğu ve fiziki gerçekleşmesinin yüzde 10’u henüz bulmadığı dikkate alındığında güdük kalan ödeneklerle 2023 yılına kadar tamamlanması mümkün değildir.
17 yıldır iktidarda olanların Kastamonu’nun BAKAP talebi karşısında kulaklarının üzerine yatarak şehrimize en büyük kötülüğü yaptıkları da 2019 yatırım programında görülmektedir. Çünkü yatırım programında dikkat çeken başlıklardan biri de Bölge Kalkınma İdaresi başkanlıklarına ayrılan kaynaktır. DAP, DOKAP, GAP ve KOP Bölge Kalkınma İdarelerine 2019 yılı için toplamda 350 milyonluk ödenek ayrılmıştır. Gerek tarımda, gerek turizmde, gerekse sanayide söz konusu bölge kalkınma idaresi başkanlıklarına bağlı illerin birçoğuna göre geride olan Kastamonu’nun, pozitif ayrımcılığa en az o şehirler kadar ihtiyacı vardır. Bu çerçevede Kastamonu’nun da içinde yer aldığı Batı Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı kurulmasının elzem olduğu bir kez daha netlik kazanmıştır.
Söyleyeceği sözü kalmayanlar her seçim öncesi sahneledikleri tiyatroyu tekrar sahneleyip basiretsizliklerini gizlemeye gayret etmektedir.
Sarayın bakanları ve vekilleri sanki daha önce hiç bu vaatlerde bulunmamış gibi Mahalli İdareler Kongre Eğitim Merkezi’ni atıl durumdan kurtaracaklarının, Gazi Stadı’nı yenileyeceklerinin, spor salonu olmayan ilçelere spor salonu kazandıracaklarının sözünü 31 Mart öncesi yeniden verip Kastamonuluların aklıyla dalga geçmektedir.
Belediyeleri kaybetmeme uğruna halkı kandırmayı, oyalamayı göze alanlar bu basit siyasetten vazgeçmeli, enerjilerini Kastamonu’nun hak ettiği hizmetlerin gasp edilmemesi için harcamalıdır. ”