İlimizin akranlarına göre pek çok alanda geride kaldığını yıllar yılı yazar dururum, ya “nüfus” ya da “nüfuz” gerekçesi ile bekleme odasında misafir ediliriz, nihayetinde “son model” yatırımlara kavuşuruz…
İlimizdeki Suriyeliler de aynı kaderin yolcusu.
Nimet de külfet de eşit…
Ha yerli, ha mülteci.
Misal…
“Aile Okulu Projesi’nde anne babaları okul sıralarına oturtan eğitimler; Ankara, İstanbul, İzmir, Samsun, Adana, Şanlıurfa ve Erzurum olmak üzere 7 ilde başladı” haberini okudum Milli Eğitim Bakanlığı web sayfasında.
“Aile içi iletişim, çatışma ve stres yönetimi, bilinçli ve güvenli teknoloji kullanımı, bağımlılıkla mücadele, sosyal duygusal beceri gelişimi, akran ilişkileri, sağlıklı beslenme ve fiziksel aktiviteler” dersleri veriliyor velilere yaz tatili sezonunda…
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’in açıklaması var metinde, “Aile okulu projesiyle yaklaşık 32 bin ailemize eriştik. Ankara, İstanbul, İzmir, Samsun, Adana, Şanlıurfa ve Erzurum’da olmak üzere 32 bin aileye ‘aile içi iletişim, aile içi şiddet, dijital bağımlılıklar, madde bağımlılıkları, kültür, ahlak, adabı muaşeret’ gibi öğrencilerin gelişimlerine destek olacakları mekanizmalarla ilgili kapsamlı ve farklı alanlarda eğitim hizmetleri sunduk.”
Metnin devamında “Aile Okulu” projesi kapsamı ile ilgili olarak “PIKTES” projesine atıf yapılıyor…
Merak sardı haliyle.
“PIKTES Projesi?”…
“Projenin temel amacı, Geçici Koruma Altındaki çocukların, Türkiye’deki eğitime erişimlerine ve sosyal uyumlarına katkı sağlamaktır. Bu kapsamda, Milli Eğitim Bakanlığının Geçici Koruma Altındaki çocukların Türk eğitim sistemine katılımı ve uyumuna yönelik çabalarını desteklemek de projenin özel amaçları arasında yer almaktadır.”
Biraz daha ayrıntıya girince…
“PIKTES: Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi.”
“Avrupa Birliği” merkezli proje…
“Adana, Adıyaman, Ankara, Antalya, Batman, Bursa, Çorum, Diyarbakır, Eskişehir, Gaziantep, Hatay, İstanbul, İzmir, Kahramanmaraş, Kayseri, Kilis, Kocaeli, Konya, Malatya, Mardin, Mersin, Osmaniye, Sakarya, Samsun, Şanlıurfa, Yalova” illerinde uygulanıyor.
Ne eğitimler var Suriyeli çocuklara verilen?…
“Türkçe Dil Eğitimi, Arapça Dil Eğitimi, Erken Çocukluk Eğitimi, Telafi Eğitimi, Destekleme Eğitimi, Taşıma Hizmeti, Kırtasiye Yardımı, Mesleki ve Teknik Eğitim Bursu, Suriyeli Ailelerin Eğitim Hizmetleri Hakkında Bilgilendirilmesi, Farkındalık Artırma Faaliyetleri, Türkçe Müfredatın Revizyonu, Revizyon İçerik Geliştirme ve Uygun Eğitim Ortamı Sağlanması, Ekipman Desteği Sağlanması, Proje Araştırma Faaliyetleri ve Konferanslar, Paydaşlarla Koordinasyon Toplantıları, Öğretmen Eğitimleri, MEB Yönetim Kademesi ve Diğer Personeller için Farkındalık Eğitimleri, İzleme ve Değerlendirme, Sosyal Uyum Faaliyetleri, Suriyeli Ailelere Yönelik Türkçe Dil Eğitimi”.
22 ilde uygulanırken 2019’da Çorum’un da içinde olduğu “4” il daha eklenerek sayı “26” oldu…
Çorum Milli Eğitim Müdürü yaptığı açıklamada “Proje ile geçici koruma altındaki Suriyelilerin entegrasyonlarını sağlama ve nitelikli eğitime erişmeleri konusundaki Milli Eğitim Bakanlığının çalışmalarının desteklenmesi hedeflenmektedir. İlimizde e-Okul sistemine kayıtlı 3374 mülteci öğrenci görünmektedir. İl Milli Eğitim Müdürlüğümüzde oluşturulan PIKTES İl Koordinatörlüğü tarafından Bakanlık Merkez Ofisinin planlamaları doğrultusunda çalışmalar yürütülecektir. Bu kapsamda birlikte çalışmalar yapacağız” dedi.
Çorum ve Kastamonu’daki “Suriyeli” sayılarına baktım…
Üç aşağı beş yukarı aynı.
Çorum’da uygulanan projede Kastamonu yok…
Kastamonu’nun Suriyelisi de kadersiz iyi mi?
MUSTAFA AFACAN