Milli Eğitim Bakanlığı 2 Temmuz sonrasında başlayacak olan telafi derslerine isteyen öğretmen ve öğrencilerin katılacaklarını duyurdu, keza aynı bakanlık 2’nci dönem sınavlara da isteyen öğrencilerin gireceğini ilan etmişti, pandemi döneminde “yüz yüze” eğitime de isteyen öğrenciler katılmıştı…
“İsteğe bağlı” eğitim modeline döndük anlaşılan.
Pandeminin esnafa verdiği hasar öyle ya da böyle onarılır…
Esnaf, kan kussa da “kızılcık şerbeti içtim” der geçer.
Ya öğrencilerin uğradığı hasar?
Dikiş tutar mı?
Oysa…
Eğitim ve öğretime hak ettiği önemi veren ülkelerin uygulamaları hiç de bizim bakanlık gibi “isteğe bağlı” değil.
Türk Eğitim Derneği’nin (TED) düşünce kuruluşu “TEDMEM”, “Türkiye’nin Telafi Eğitimi Yol Haritası” isimli bir rapor yayımladı…
“İsteğe bağlı” olarak okunabiliyor www.tedmem.org adresinde.
Okudum…
“İçim üzüldü”.
Birkaç paragraf paylaşıyorum…
Ben yandım, siz de yanın.
“Okullarını en uzun süre kapalı tutan ülkeler, salgın öncesinde eğitim performansı en düşük ülkeler olmuştur. Eğitim performansı yüksek olan ülkeler ise okullarını daha uzun süreler açık tutabilmişlerdir… OECD ülkeleri arasında Türkiye, salgının ilk yılında okulların en uzun süre kapalı kaldığı ikinci ülke olmuştur”…
El canını düşünmemiş besbelli?
“Salgın öncesinde dahi Türkiye’de hayata etkin katılım için gerekli beceri düzeyinin altında kalan öğrenci oranı azımsanmayacak düzeydedir. Ayrıca 10-14 yaş arasındaki her beş çocuktan biri ‘öğrenme yoksulu’dur. İlkokulu bitirmiş olmasına rağmen basit bir metni okuyup anlamaktan uzaktır. Bu oranların salgınla birlikte misliyle artmasından endişe edilmektedir”…
Kastamonu’da “öğrenme yoksulu” nüfusumuz kaç?
(Yeni bir kavram…
“Öğrenme yoksulu”.)
“Ayrıca UNESCO’nun salgının bir yılını değerlendirdiği çalışmasındaki verilere göre okullarını en uzun süre kapalı tutan ülkeler, salgından önce gerçekleşen 15 yaş grubundaki öğrencilerin katıldığı PISA 2018 okuma alanındaki performansı en düşük olan ülkelerdir (UNESCO, 2021b). Diğer bir deyişle, PISA 2018’de daha düşük performans gösteren eğitim sistemleri, 2020 yılında COVID-19 kaynaklı olarak okullarını daha uzun süre kapalı tutma eğiliminde olmuştur. Kolombiya, Kosta Rika, Şili, Slovakya ve Türkiye bu ülkelerin başında gelmektedir”…
“Yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır” bir nevi.
“Amerika Birleşik Devletleri’nde öğrencilerin 2020- 2021 eğitim öğretim yılına, okuma becerilerinde ortalama %30, matematikte ise en az %50 öğrenme kaybıyla başlayacakları öngörülmüştür”…
Kastamonu “Allah Kerim”.
“İsteğe bağlı” eğitim vatana millete hayırlı olsun…
Geleceğimizden çalmayı sürdürüyoruz.
Not: Vatandaşın gözü kulağı bu akşam yapılacak açıklamada…
Her dağın kendine göre dumanı var; kimi “sosyalleşme” derdinde, kimi “ekmek parası”.
“Normalleşiriz” de tarih olur gider böylece…
Kimine bizzat şahit olduğumuz, kimini medya mecralarında gördüğümüz “kısıtlamalara” ilişkin “anormal” uygulamalar.
MUSTAFA AFACAN