Ilgaz dağı 1976 yılında “Milli Park” ilan edildi, 1979 yılında Ecevit hükümeti döneminde “Ilgaz Uluslararası Dağ Turizmi” projesi hazırlandı, 7-8 kilometre uzunluğunda 15 pist Hacat tepesinden Tosya ve Çankırı istikametine doğru uzanacaktı, nasip olmadı…
Kısmet Yurduntepe’ymiş.
Vali Erdoğan Bektaş 2010 yılının son günü Kastamonu Valiliği görevine atandı…
Attığı her taş seneler sonrasına uzanan ve yankı bulan bir aksiyonerdi, 1 yıl süre istedi Kastamonu halkından, sözünü tuttu, 1 yılın bitiminde Kastamonu’yu kış turizminde çağ atlatacak bir projenin ihalesi ile kamuoyunun önüne çıktı, “Yurduntepe Ilgaz 2”.
2012 Şubat ayında “Yurduntepe Telesiyej Mekanik Tesisi İhalesi”, Kastamonu Valiliği Merkez İlçe Köylere Hizmet Birliği tarafından yapıldı…
Vali Bektaş açıklama yaptı, “Bu ihale kapsamında 2 bin 50 metre bir telesiyej tesisi, 900 metre başka bir telesiyej uygun şartlarda snowtrak, jetsiki yani kar motosikleti, bir jenaratör, sistemin yeraltından elektrik tesisatını içeriyor. Bu ihale dışında günü birlik tesisler, yollarını, enerjisini, suyunu yapacağız, onlar bunların dışında. Rakam benim umduğumun altına inmiş oldu. İnşallah bakacağız firmaya ikna olursak, çünkü bu tesisler uzun yıllar hizmetini beklediğimiz tesisler. Dolayısıyla en ufak tereddüdümüzün olmaması gerekiyor. Her yönüyle inceleyip karar vereceğiz. 250 gün kasım ayına denk geliyor gelecek sezona yetiştirmeyi hedefliyoruz. Zor işleri bizim kendimiz girmemiz gerekiyor, uzun yılların hayali, rüyası. Kolay bir iş değil.”
(Vali Bektaş “İl Özel İdaresi olmadan olmazdı” demişti Yurduntepe için…
“Özel İdaremizin personeli, en üst amirinden, memuruna, işçisi, operatörü, yağcısı makinecisi kısaca tüm personeliyle çok güzel bir çalışma sezonu yaşadık. İl Özel İdaresi olarak havalimanı Yurduntepe başta olmak üzere son yularda hep büyük işler yapmaya alıştı. Bu iş bitti diye üzülmenize gerek yok, bir iki büyük iş daha buluruz merak etmeyin.”)
Kolay iş değildi…
Vali Bektaş’ın ardından Vali Şehmus Günaydın, Vali Mesut Yıldırım ve Vali Yaşar Karadeniz zor işin üstesinden gelmek için emek harcadılar.
İl Özel İdaresi Genel Sekreteri Zafer Karahasan ilk gününden itibaren projenin başında…
“Yeni yapılan ve hizmete girmesi için gün sayan tesisimizin 3 kilometre uzunluğunda mekanik teleferik tesisi, 6 kilometre uzunluğunda pisti bulunmakta ve 2 etaptan oluşmaktadır.Kayak yapanlar için bir önemli detayı ifade etmeliyim ki; 2 bin 350 koddan bin 800 koda inen başlangıç ile bitiş arasında 500 metrelik bir rakım farkı var. Bunun ne anlama geldiğini en iyi bu sporu yapanlar bilir. Birinci etabımız yaklaşık 4 kilometre olup, 6 kişilik taşıma kapasiteli kabinlerimiz var. İkinci etabımız daha profesyonel bir eğime sahip olup 4 kişilik taşıma kapasiteli kabinlerle ulaşım sağlanacaktır. Netice itibari ile 6 kilometrelik kesintisiz kayak imkânı sunulacak olan bu tesis aynı zamanda eşsiz manzarası ile de ilimizin yanında ülkemiz içinde çok önemli bir yatırım olmuştur.”
(İl Özel İdaresi’ne “yeni büyük iş” lazım…
Genel Sekreter Karahasan: “Bundan sonra hedefimiz, diğer bir büyük projemiz ise kent merkezinde yer alacak olan ve yaklaşık 105 Hektar araziyi kapsayacak olan ‘Açık Hava Müzesi ve Yaban Parkı’dır.”)
Vali Yaşar Karadeniz projeyi “himaye etti” ilk göreve geldiği günden itibaren ve yerelde kurdeleyi kesmek ona nasip oldu…
“Bu yıl artık Ilgaz emsalleri ile çok rahat yarışabilecek kayak tesisine sahip olmuş durumda. Burası Ankara’ya sadece 2 saat uzaklıkta, İstanbul’dan uçakla 1 saatte, kara yoluyla da 5 saatte ulaşılabilecek bir mesafede, tüm kayakseverleri bekliyor. Pazar günü hep birlikte tesisimizin açılışını gerçekleştireceğiz. Ilgaz Yurduntepe Kayak Tesisi’nin hem ilimiz hem ülkemiz turizmine hem de tüm kayakseverlere hayırlı ve uğurlu olmasını diliyorum.”
Kastamonu kayda değer bir kış turizmi altyapısına sahip oldu Yurduntepe ile, şimdi sıra “üstyapı”da…
“Tanıtmak, işletmek, rekabet edebilirlik” kazandırmak.
Bunun için de büyük görev düşüyor her kesime…
Zor kısmı bundan sonrası.
Kaybolan Ilgaz Projesi
Bülent Ecevit Başbakan, Kastamonulu Vecdi İlhan Orman Bakanı, Alev Coşkun Turizm Bakanı idi, sene 1979’du…
Ilgaz dağı “Milli Park” ilan edildi ve hemen akabinde “Ilgaz Uluslararası Dağ Turizmi” projesi hazırlandı.
İTÜ yazdı projeyi…
Profesörler üzerine titredi.
O devirde Bursa Uludağ vardı…
Bir de Ilgaz olacaktı.
Esenboğa Havalimanı’nın dibindeydi adeta…
Dünyanın her tarafından yabancı turist pekala gelebilirdi.
Ve daha önemlisi…
Ülke çapındaki potansiyel alanlarda ölçümler yapıldı, kış turizmine olanak sağlayacak kar yoğunluğu ve kalitesi Ilgaz’da çıktı.
Bugünkü yerleşim planına göre önemli bir farkla ama…
Kayak pistleri Hacat tepesinde olacak, en az 7-8 kilometre uzunluğunda 15 pist Hacat’tan Tosya ve Çankırı istikametine doğru uzanacaktı. Mevcut pist alanı ise bungalov mekanlara ayrılmıştı.
Proje hazırdı hazır olmasına ama hükümetin ömrü yetmedi hayata geçirmek için…
Ardından 12 Eylül askeri darbesi geldi.
Toz duman dağılınca birilerinin aklına geldi “Ilgaz Uluslararası Dağ Turizmi” projesi…
Ara ki bulasın, yerinde yeller esiyordu, uçmuştu ne var ki.
Ne projeyi hazırlayan profesörde ne de Bakan da kopyası vardı…
Proje buhar olup uçmuştu adeta.
Kaçan trenlerimiz…
Farkında dahi olmadıklarımız üstelik.
(22 Ocak 2018, Kastamonu Gazetesi)
MUSTAFA AFACAN