Kastamonu Özgül Öğrenme Güçlüğü Derneği (KÖÖGDER) tarafından Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı’nca kabul edilen “Disleksi’yi Fark Et Projesi”nin lansman toplantısı dün düzenlendi. Projeyle özgül öğrenme güçlüğü ve disleksi hakkında öğretmenler bilgilendirilerek, tanıda ve tespitte fark etmeleri kolaylaştırılacak.
Lansman toplantısına İl Milli Eğitim Müdürü Cengiz Bahçacıoğlu, Milli Eğitim Özel Eğitim Şube Müdürü Fatma Türkmen, Valilik Sosyal Etüt Proje Müdürü Suat Tüfekçi, Dr. Öğr. Üyesi Zehra Esra Ketenoğlu Kayabaşı, Kastamonu Özgül Öğrenme Güçlüğü Derneği Başkanı Hüseyin Demir, Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Uzm. Öğrt. Rıfat Çakır, Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Öğretmeni H. Hüseyin Saçı ve KÖÖGDER Yönetim Kurulu Üyesi Nurcan Ugar katıldı.
Kastamonu Özgür Öğrenme Güçlüğü Derneği Başkanı Hüseyin Demir, “Özgül öğrenme güçlüğü, zeka seviyesi normal ve normal üstü olan çocuklarımızın akademik anlamda okuma yazma ve matematik alanında akranlarına göre geri kalması durumudur” dedi.
Toplumda bu durumun daha çok disleksi olarak bilindiğini söyleyen Hüseyin Demir, “Oysa disleksi yani okuma güçlüğü, özgül öğrenme güçlüğünün diğer alt dallarını oluşturmaktadır. Disgrafi dediğimiz yazma güçlüğü ve diskalkülü dediğimiz matematik güçlüğü de özgül öğrenmenin diğer alt dallarını oluşturmaktadır. Tanımdan da anlaşıldığı üzere bu çocuklarımız zeka geriliği yaşamamaktadırlar. Önemli olan özgül öğrenme güçlüğünü en erken dönemde tespit edebilmek ve eğitim anlamında destek sağlayarak akranlarının düzeyine getirebilmektir” dedi.
“Derneğin amacı, çocukların başarılı olabilmesi için zemin hazırlamak ve onları desteklemektir” diyen Demir, Disleksiyi Fark Et Projesi’nin ilimizde uygulanan önemli bir proje olduğunu, bu destek sayesinde disleksi hakkında öğretmen, idareci, okul öncesi öğrencileri olmak üzere çok geniş bir gruba ulaşarak toplumda önemli bir farkındalık oluşturacaklarını söyledi.
İl Milli Eğitim Müdürü Cengiz Bahçacıoğlu ise “Özellikle okul öncesinde ve ilkokulda bunun tanısının hızlı bir şekilde yapıldığı zaman çok kısa bir zamanda özgül öğrenme güçlüğünün sonlandırıldığını hatta hiç olmamış noktasına geldiğini gördük. Her yıl eğitim ve öğretim yılı başlamadan önce bu konuda eğitim alan öğretmenlerimiz il genelinde çalışmalar ve bilgilendirmeler yapıyorlar. İlimizde mümkün olduğunca bu çalışmaları iyi bir şeklide yapmaya çalışıyoruz” dedi.
Kastamonu Üniversitesi Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Esra Ketenoğlu Kayabaşı ise “Özgül öğrenme güçlüğü nörogelişimsel bir bozukluk, zihinsel engel değildir. Maalesef toplumda ailelerin en çok çekindiği durum bu. Aileler çocuğum zihinsel engelli olarak adlandırılırsa, okulda çocuğum etiketlenirse diye çok çekinebiliyorlar. Disleksi çocuğun beynindeki nörogelişimsel sorunu nedeniyle okumada, yazmada ve aritmetik işlemlerde sorun yaşama durumu. Buna ek hayatı da etkileyen durumlar söz konusu. Dikkatini verme, konsantrasyonunu sağlama, bellek problemleri, çeşitli yön problemleri bireyler yaşayabiliyor. Yine yetişkin olduklarında çeşitli stratejiler yaparak kendilerini bu konuda geliştirerek bunu en aza indirmeyi sağlıyorlar. Bu bağlamda öğretmenlerimizin eğitimde müdahaleleri çok önemli. Biz bu proje kapsamında öğrenme güçlüğü ile ilgili içerikler oluşturduk ve bunları masa takvimi ve duvar takvimi olarak Kastamonu’daki bütün okullarımıza dağıtmayı planlıyoruz. Yaklaşık 3 senedir öğrenme güçlüğü tüm fakültelerde okutuluyor. Bu bağlamda öğretmenlerimiz hizmet içi eğitim programlarıyla desteklendiler ama hepsi değil. Bu yüzden projemizin amacına ulaşacağını düşünüyoruz” dedi.
İl Milli Eğitim Özel Eğitim Şube Müdürü Fatma Türkmen ise her çocuğun öğrenme hızının aynı olmadığını ifade ederek, “Bir çocuk üç ayda okuma yazma öğrenir, birisi bir buçuk yılda öğrenir. Bu nedenle 2019 yılında geriye dönük sahadan tarama istedik. Okuma yazma öğrenememiş ve okuma yazma güçlüğü çeken, matematikte dört işlem güçlüğü çeken öğrencileri bizleri yönlendirin dedik. Sahadan gelen bu talepleri RAM’daki arkadaşlar incelediler ve gerçekten özgür öğrenme güçlüğü tanısı alması gereken ve gecikmiş öğrencileri bu şekilde tespit etmiş olduk. Biz sahada halen bu işi yapıyoruz, çünkü özel eğitim ve rehberlik şubesiyle Rehberlik Araştırma Merkezi’nin olma nedeni bu. Bu projeler ile de bizler sahadaki farkındalığı artırma derdindeyiz. Bizim öğretmenlerimizin bir farkındalık düzeyi oluştu ama alttan gelen öğrenci ve velinin bilinçlenmesi çok önemli. Biz bu projelerle bilinç düzeyini artırmak için sahadayız” şeklinde konuştu.
Fatma Türkmen, ilimizde yaptıkları çalışmalar sonucu 224 öğrencide özgül öğrenme güçlüğü tanısı tespit ettiklerini de söyledi.
Cengiz MUHZİROĞLU