Belediye Başkanı Galip Vidinlioğlu, düzenlediği basın toplantısıyla Kastamonu Belediyesi’nin mali durumunu kamuoyuyla paylaştı. Borçlu bir belediye devraldıklarını söyleyen Başkan Vidinlioğlu, göreve başladığı 5 Nisan 2019 itibariyle önceki dönemden 62 milyon 167 bin 32 lira bu yıl içinde ödenmesi gereken ve 16 milyon 323 bin 827 lira da uzun vadeli borç olmak üzere toplam 78 milyon 490 bin 859 lira borç bulunduğunu söyledi. Girilen taahhütlerle bu yıl içinde ödenmesi gereken rakamın 86 milyon liraya ulaştığını ifade etti.
“32 MİLYON LİRA ESNAF BORÇ”
Borcun içeriği hakkında da bilgilendirmede bulunan Başkan Vidinlioğlu, “Bu borcun 5 milyon 234 bin 659 lirası kısa vadeli ve 13 milyon 459 bin 246 lira da uzun vadeli olmak üzere toplam 18 milyon 693 bin 905 lirası banka kredi borçlarıdır. 32 milyon 835 bin 83 lira esnafa olan borçtur. 3 milyon 506 bin 442 lira yüklenicilerden alınan nakit, geçici ve kesin teminatlar, 5 milyon 809 bin 359 lirası çeşitli emanetler, 10 milyon 744 bin 463 lirası vergi borcu, 1 milyon 529 bin 111 lirası sigorta pirim borcu, 2 milyon 46 bin 906 lirası kamu idarelerine olan borçlar, 2 milyon 864 bin 581 lira da uzun vadeli taksitlendirilmiş vergi borçlarıdır” dedi.
“İLK ÜÇ AYDA BÜTÇENİN YÜZDE 40’I HARCANMIŞ”
2019 yılında Kastamonu Belediyesi’nin bütçesinin 202 milyon 281 bin 976 lira olduğunu hatırlatan Galip Vidinlidoğlu, “Seçimden önceki ilk üç ay içinde bütçenin 82 milyon 794 bin 35 TL’si kullanılmıştır. Dolayısıyla bütçesinin ilk 3 ayda yüzde 40’ı önceki dönem yönetimi tarafından kullanılmış kalan 9 ay için ise bütçenin yüzde 60’ı bizim yönetimimize bırakılmıştır. Bu dönemde 34 ihale yapılarak, belediye 24 milyon 439 bin TL de taahhüt altına sokulmuştur. 2019 yılı Nisan-Aralık döneminde İller Bankası dahil belediyenin tahsil edeceği gelir toplamı tahminen 124 milyon TL’dir. Bu yıl içerisinde ödenmesi gereken borçların toplamı, taahhütler dahil 86 milyon 606 bin 32 TL olup, tahmini toplanacak gelirden geriye 38 milyon TL kalmaktadır. Bu miktarda belediyenin ve şirketin personel giderlerini karşılamaya dahi yetmemektedir” diye konuştu.
“ÖNCELİKLE BÜTÇE DİSİPLİNİ SAĞLAYACAĞIZ”
Öncelikli hedeflerinin bütçe disiplinini sağlamak olduğunu da söyleyen Vidinlioğlu, “Bu durum karşısında, bu sene önceki hedefimiz bütçe disiplini sağlamaktır. Kastamonulu hemşerilerimizin teveccühüne mazhar olan vaatler ve projelerimizin önceliklendirilmiş halinin yer alacağı belediyemizin 5 yıllık Stratejik Planı’nı hazırlayacağız. Hazırlayacağımız Stratejik Plan çerçevesinde de oluşturacağımız idari ve mali disiplin ile ek kaynaklar sayesinde de modern, yaşanabilir bir kenti inşa etmeye çalışacağız” dedi.
“BU BORCU BİZ DEĞİL HERKES BEKLİYORDU”
Böyle bir borcu sadece kendilerinin değil tüm kamuoyunun beklediğini de ifade eden Galip Vidinlioğlu, “Böyle bir borcu bekliyorduk. Sadece biz değil herkes bekliyordu. Esnafımızla bir araya geleceğiz ve borçları peyderpey ödeyeceğiz. Kimseyi zor durumda bırakmayacağız. Mümkün olduğunca kredi kullanmadan bu süreci atlatmak istiyoruz. Kredi kullanmadan bu durumdan çıkmak istiyoruz. Mali disiplini sağladığımızda çok rahat bir hareket kabiliyetimiz olacaktır. Borçlarla ilgili olarak gereğinden fazla harcamanın yapıldığı yerler olmuş. Yapılan ihalelerde incelemeler devam ediyor. Bu incelemenin neticesini ve yasal süreç olup olmayacağını kamuoyuyla paylaşacağız. 5 yılda yapılan çok fazla ihale var. Seçim döneminin de etkisiyle doğrudan temin ile alım çok fazla. Doğrudan temin genelde bütçenin yüzde 10’uyla sınırlandırılır, ama bu oranı ziyadesiyle aşan bir doğrudan temin söz konusu” diye konuştu.
GENELGELER
Göreve başladıktan sonra yayınladıkları genelgeler hakkında da bilgi veren Başkan Galip Vidinlioğlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“Genelge kapsamında bugüne kadar yapılmış görev dağılımlardan kaynaklanan sorumluluklar yeni düzenleme gerçekleştirilinceye kadar devam edecektir. Tüm birimlerin yönetimlerinde bulunan banka hesaplarının ve nakdi varlıklarının ivedilikle başkanlığıma bildirilmesini istedik. Mevzuattan kaynaklanan zorunlu ödemeler hariç olmak üzere gerçekleştirilecek her türlü ödeme için tarafımdan izin alınarak yapılacak. 2014 yılından yapılan yerel seçimlerden bu tarafa gerçekleştirilmiş olan tüm ihalelerin tarafıma bildirilmesini istedik. Belediyenin 2014 yerel seçimlerinden bu tarafa gerçekleştirdiği borçlanmaların, yaptığı sözleşmelerin, alacaklarının, kiraladığı yerler ve kiraya verdiği yerler ile kiralanan gayrimenkullerin verildiği ve alındığı kişiler işe gayrimenkul satışlarının bildirilmesini istedik. Mal ve hizmet alımı ile yapım işlerine ait ihaleler ve sözleşmeler durdurulacak, önceden gerçekleştirilmiş olan ihalelerden kaynaklanan zorunlu ödemeler ise, gerekçesi belirtilerek tarafımdan alınacak ön izinle yapılacak.”
“DIŞ BİRİMLERİN DIŞINDA TÜM ARAÇLAR GARAJDA TOPLANDI”
18 Nisan tarihi itibariyle yayınladığı bir başka genelgeyle de kurum araçlarının kullanımı hakkında bazı kararlar aldıklarını ifade eden Galip Vidinlioğlu, “Zabıta Müdürlüğü, Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü, Hal Müdürlüğü, Su ve Kanalizasyon Müdürlüğü, Fen İşleri Müdürlüğü ile Park ve Bahçeler Müdürlüğü görevleri hariç olmak üzere uhdesinde binek aracı bulunanların araçları belediye garaj amirliğinde oluşturulacak havuzda toplanacak olup, gerekliliği hasıl olması halinde ihtiyaca göre görevlendirilecektir. Hizmet gereği kullanıma araç tahsis edilmiş olanlar, bu araçları sadece belediye işlerinde kullanacak ve mesai bitiminde araçlar belediye garajına intikal ettirilecektir. Yürütülen hizmetler için araç talep edilirken, amaca uygun yeterlilikte araç görevlendirilecek ve mümkün mertebe aynı işlere giden görevliler tek araç kullanacaktır. Araçların seyir ve güzergah kayıtları tutulacak ve sıralı amirler tarafından bu tutanaklar takip edilecektir. Belirlenen esaslara riayet etmeyenlere de ayrıca idari ve cezai işlen uygulanacaktır” ifadelerini kullandı.
RAMAZAN ETKİNLİĞİ
Ramazan etkinlikleri hakkında da konuşan Vidinlioğlu, “Kastamonu’da daha önce yapılmayan bir çalışma yapacağız. Nasrullah Meydanı’nda aynı Sultanahmet Meydanı’nda olduğu gibi Ramazan etkinlikleri yapacağız. 30 günü kapsayacak bir etkinlik olacak. Ramazan’ı biraz şenlendirelim istedik. Mutlaka eleştiriler olacaktır. Hoşnut olan da olmayan da olacaktır. İftar sonrasında genellikle Kuzeykent bölgesinde canlılık oluyordu. Esnaf bile iftar sonrası dükkanı açmıyordu. Dolayısıyla şehri hareketlendirme adına Nasrullah Meydanı’nda böyle bir etkinlik düzenleyeceğiz. İbadeti aksatmadan gerekli hassasiyetleri göstereceğiz. Esnafı rahatsız edecek bir durum söz konusu olmayacak. 30 gün boyunca Bengü Türk TV’den de canlı yayın olacak. Canlı yayın ister istemez maliyetli. Esnafımız bu yayınlara da sponsor olursa, Belediye’mize çok fazla yük olmayacaktır” dedi.
BELEDİYE LOGOSU VE TELEFERİK
Belediye logosu ve teleferik konusunda da açıklamalarda bulunan Başkan Vidinlioğlu, “Belediye logosu ve teleferik ile ilgili düşüncelerime çok fazla olumlu tepki aldım. Logoyla ilgili polemik konusu edecek bir şey yok. Türkiye Cumhuriyeti ibaresi tartışma konusu asla olamaz. Bu ortak aklın ta kendisidir. TC ibaresinden yüksünecek ve rahatsız olunacak bir şey yok. Teleferik ile ilgili de düşüncelerimi her zaman dile getirdim. Fakat ciddi rahatsız olan bir kitle var. Seçim çalışması yaptığım dönemde de bu teleferik çok güzel oldu demedi. Ciddi bir rahatsızlık var. Bu konuda da polemik yaşandı. Herkesin aklına gelmeyen bir şey benim aklıma gelemez mi? Ya da benim aklıma gelmeyen bir şey sizin aklınıza gelemez mi? Herkesin farklı bir tarzı var. Bu konuda şehirde yaşayanlar versin dedim. Bundan daha demokratik bir durumda yok. Ben yaptım oldu mantığıyla bir şey yapmıyorum. Sonuçta harcanmış bir para var. Her şeyde para değil. Hem kültür şehri, turizm şehri olacak diyeceksiniz, hem de yapılan şey ile ciddi bir rahatsızlık dile getirildiğinde halk tarafından, ona kayıtsız kalmak doğru bir tavır değil. Halka sormak lazım. Kalsın derlerse kalır, değişsin derlerse değişir, kalksın derlerse de kalkar. Bu kadar net. Hukuki altyapıyı oluşturup, bu konuyu gündeme taşıyacağız” diye konuştu.
“BİRİM SAYISI DÜŞECEK”
Belediyedeki birim sayısında da düzenlemeye gideceklerini belirten Başkan Vidinlioğlu, “Manisa Büyükşehir Belediyesi’nde 19 birim var. Biz daha küçük ölçekli bir il olmamıza rağmen bizdeki birim sayısı çok daha fazla. Hem işlerin tek çatısı altında toplanması açısından hem de denetim açısından çok zor bir durum. Onun için bu birimlerle ilgili mutlaka bir durum değerlendirmesi yapmak gerekir. Önümüzdeki günlerde bunlarla ilgili bir çalışma yapacağız” dedi.
“BANKAMATİK PERSONEL DURUMU”
Kastamonu Belediyesi’nin personel durumu hakkında da bilgi veren Başkan Vidinlioğlu, kamuoyunda bankamatik personel olarak adlandırılan durumun Kastamonu’da da olup olmadığıyla ilgili ise şunları söyledi:
“Bu konuda bir çalışma başlattım. Henüz neticeleri tarafıma ulaşmadı. Bu konuyla ilgili daha sonra bilgilendirme yapacağız. Bazı çalışmaların netleşmesini bekliyoruz. Belediye’de çalışan personel sayısı şu an için tam sınırda diyebilirim. 900 civarında personelimiz var. Nüfusa oranla tam sınırda bir personel sayımız var.”