UNESCO’nun Paris’teki merkezinde yapılan toplantıda Bursa, “zanaat ve halk sanatları” alanında “Yaratıcı Şehirler Ağı” listesine girmeyi başardı, öncesinde de hanları ve külliyeleri ile UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne giren kadim şehir için “duble” başarı…
Darısı “gastronomi” dalında niyetlenen Kastamonu’ya.
(Bursa, Büyükşehir Belediyesi’nin koordinasyonunda hazırlanan “Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğu’nun Doğuşu” isimli adaylık dosyasıyla 2014 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne girdi, hız kesmediler bu kez de “Gelenekselden Evrensele” sloganıyla Büyükşehir Belediyesi’nce başlatılan, BEBKA ile İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü tarafından da desteklenen çalışmaların ardından “zanaat ve halk sanatları” alanında “UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı” üyesi oldular…
Örnek bir emek.)
Listenin son hali itibarı ile Türkiye’den “Gaziantep, Hatay, İstanbul, Kütahya, Afyonkarahisar, Kırşehir ve Bursa” bulunuyor…
Bu yıl listeye giren toplam şehir sayısı “49”.
Kastamonu “gastronomi” alanında ağa dahil olmak için çabalıyor…
Ancak farklı alanlarda da hazırlık yapmaya engel değil bu “niyet”.
Misal…
“Müzik”.
Halihazırda “7” temsilcimizden biri olan “Kırşehir” listeye “müzik” alanında girdi 2019 yılında…
“Abdal kültürü” UNESCO’da karşılık buldu, “Aşık Said, Muharrem Ertaş, Ali Çekiç, Şemsi Yastıman, Neşet Ertaş…” gibi sanatçıların mirası tüm dünya tarafından sahiplenildi.
Sazıyla sözüyle, bağlamasıyla davuluyla, zurnası kemanesi ile “Kastamonu Müzik Kimliği” de “evrensel” ölçekte kıymetli değil mi?…
“Dünya mirası”.
“İhsan Ozanoğlu, Mahir Dağlı (Karayılan), Sarı Recep, Avni Özbenli…”…
Varın gerisini siz getirin.
Kastamonu türküleri…
Ezgileri.
Kastamonu şehir kimliğinin mücevher parçalarından biridir “müzik”…
Heybemiz tıka basa dolu.
Dünyaya yeter…
Yeter ki gösterelim.
Not: İlimizin kültür mirasının ortaya konulmasında büyük emeğe sahip eski valilerimizden Enis Yeter döneminde “Kastamonu Türküleri” albümü çıkarılmıştı…
Bugün o albümü çoğaltmak bile başlangıç noktası olabilir.
Keza…
Çeşitli müzik insanlarınca da benzer albümler yıllar içinde yayımlandı, akademik çalışmalar kitap ve tez haline getirildi.
Müziksever hemşerilerimizin koleksiyonlarında eşsiz kayıtlar var…
“Hüseyin Üster Koleksiyonu” misal.
Bir yerden başlamak lazım…
“Kastamonu Müzik Kültürü” dünya çapında bir kimlik.
Hemşerimiz Araştırmacı Fahri Özbek’in seneler önce dile getirdiği “Vurmalı Çalgılar Festivali” hala gönüllerde “uhde”…
Varsın Kastamonu’nun “uluslararası” bir namı olsun.
Başlayalım…
Başaracağımıza şüphe yok.
MUSTAFA AFACAN