Haziran’da yapılan Liselere Giriş Sınavı (LGS) arifesinde ve ertesinde yazılar yazdım, ilimiz maarif sisteminde başarıya giden yolun engebelerle dolu olduğunu, eğitimin ancak toplumsal dikkat ve emekle dağları düz edeceğini kaydettim…
“Yanılmışım”.
Önceki gün yapılan “resmi” açıklamada Kastamonu’nun LGS’de ülke ölçeğinde “ilk 10” arasında olduğu ifade edildi…
Belki de “şampiyon”.
Haliyle söylenecek söz kalmıyor…
“Karne” ortada.
Sınava giriş basamağındaki ortaokul öğrenci sayımızın yaklaşık “4 bin” civarında olduğunu tahmin ettiğimi kaydetmiştim önceki yazılarımda…
Kamu resmi açıklamada bulunmadığı için sınav seviyesindeki öğrenci sayısı hakkında, geriye ancak dört işlem ile yol almak kalıyor, doğrusu yanlışıyla.
İletişim çağında…
“Tahmini eğitim”.
Yekun öğrenci sayısının “dörtte üç” oranında sınava iştirak ettiğini “iddia” ettim…
Eğrisi doğrusuna “denk” geldi ki, resmi kaynaklarca “yanlışlanmadı” matematiğim.
LGS’ye ilimizde yaklaşık “bin” öğrenci girmedi…
İdare tarafından “ikna” edildiler besbelli.
(Maarif sistemimiz “isteğe bağlı” oldu zaten…
İster okula git, ister gitme, sınava gir, girme.)
Bu arada “ortaokuldan liseye geçiş” sisteminin ana hattını hatırlatmakta fayda var…
Ortaokuldan liseye geçiş “2” ayrı güzergah üzerinde yapılıyor, “merkezi” sistem (LGS) ve “ikametgaha dayalı” olmak üzere, LGS sonucunda “seçilen” az sayıda öğrenci “nitelikli” yahut “proje okulu” olarak diğerlerinden ayrılan “fen, sosyal, tarihi, meslek, imam hatip” liselerinde eğitimlerine devam ederlerken, sınava girmeyenler ya da “başarısız” olanlar mahallerindeki “sınav harici” liselere talim ediyorlar.
Sınava girmeyen “bin” öğrenci “ikametgah” esasına dayalı okulların yolunu tuttu doğrudan…
Sınava giren “3 bin” öğrenci ise aldıkları puana göre liselere yerleştiler.
Sınava girmemeleri yönünde “ikna” edilen öğrencilerin ortaokul başarı seviyelerinden hareketle LGS puanlarının idareciler tarafından önceden öngörülebildiği aşikar olsa gerek…
Sınava girip il başarı derecesini düşürmelerine razı gelmedi idareciler anlaşılan.
Kıyamadılar ilin başarı derecesine…
Diğer yanıyla da ortaokul seviyesindeki “başarısızlık” namına “kol kırıldı, yen içinde kaldı”.
Sınava girmeyen “dörtte bir” öğrenciyi hesaba katmadan, sınava giren “dörtte üç” üzerinden hesap yapıldığında ülke ölçeğindeki sıralamada “ilk 10” içine girdik…
“Tebrikler”.
Demek ki sınava girmeyen öğrenci sayımızı önümüzdeki yıl “dörtte iki” oranına çıkarmayı başarırsak…
Kesin şampiyonuz.
Not: LGS’deki derecemiz ülkemiz ölçeğinde “ilk 10”…
Pandemide vaka artışında ise “ilk 5”.
İvmemize bakılırsa…
“İlk 5” kesmez.
Önümüz “kış”…
Hastalıklar dört koldan.
MUSTAFA AFACAN