Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Ceosu İsmail Bulut, beton yol tekniğinin Kastamonu gibi illere önemli avantaj sağlayacağını, bu tekniği 10 ay boyunca uygulama imkanına sahip olunabileceğini söyledi.
Bulut ayrıca sıkıştırılmış beton yol tekniğinin 6 saat içerisinde ağır araç trafiğine açılabilen bir teknoloji olduğunu da vurgulardı.
Kastamonu İl Özel İdaresi’nin Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) ile ortaklaşa organize ettiği “Beton Yol Uygulamaları” semineri dün Ilgaz’da düzenlendi.
2018 yılında köy yollarında beton yol tekniği uygulamayı planlayan Özel İdaresi’nin kaymakamlar, il genel meclisi üyeleri ve köylere hizmet götürme birliği yetkililerini bilgilendirmeyi amaçladığı seminerde bu tekniği uygulayan Kocaeli, Samsun, Denizli ve Trabzon gibi büyükşehirler bilgi ve tecrübelerini aktardı.
Ferko Ilgaz Hotel’in ev sahipliği yaptığı seminere Vali Yaşar Karadeniz, Belediye Başkanı Tahsin Babaş, İl Özel İdaresi Genel Sekreteri Tahir Zafer Karahasan ve TÇMB Ceosu İsmail Bulut’un yanı sıra sektörde hizmet veren firmaların yetkilileri de katıldı.
TÇMB Ceosu İsmail Bulut’un Vali Yaşar Karadeniz’e teşekkür plaketi takdim ettiği seminerde ilk sunumu TÇMB Teknik Danışmanı Prof. Dr. Özgür Yaman yaptı. Yaman’ın “Bir Seçenek daha Var: Beton Yollar” sunumu ilgiyle takip edildi.
Samsun Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Serkan Çam’ın Samsun’daki beton yol uygulamalarıyla ilgili bilgilendirmede bulunduğu seminerde Denizli Büyükşehir Belediyesi adına da Özgür Yaman katılımcılara örnekler sundu. Trabzon Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Hüseyin Türker’in Trabzon’da ki, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı İnşaat Yüksek Mühendisi Yavuz Abut’un ise Kocaeli’nde ki yol uygulamaları hakkında katılımcılara bilgiler verdiği seminer Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’nden Timur Altunyaygil’in KÖY-DES kapsamında yapılan beton yol çalışmalarıyla ilgili sunumuyla devam etti ve düzenlenen panelle son buldu.
İSMAİL BULUT
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Ceosu İsmail Bulut, beton yol tekniğinin Kastamonu gibi illere önemli avantaj sağlayacağını söyledi.
Beton yol tekniğinin hem çalışan ekibi, hem ekipmanları verimli kullanabilme olanağı sunduğunu, maliyetinin daha ucuz, sathi kaplamaya ve BSK’ya göre ömrünün çok daha fazla olduğunu belirten Bulut, Kastamonu gibi illerde bu tekniği 10 ay boyunca uygulama imkanına sahip olunabileceğini kaydetti.
Sıkıştırılmış beton yol tekniğinin 6 saat içerisinde ağır araç trafiğine açılabilen bir teknoloji olduğunu söyleyen Bulut şunları söyledi:
“Türkiye’de 3 milyar euroluk cirosu olan bir sektörüz. Örgütümüzün ise yıllık 35 ile 40 milyar liralık bir işlem hacmi var. Doğrudan çalışan sayısı 92 bin, dolaylı çalışan sayısı ise 470 bin olan büyük bir sivil toplum örgütyüz. Ülkemiz 2002 yılından bu yana büyük gelişme katetti, gelişmekte olan ülkeler içinde büyük bir ivme kazandı. Ancak Türkiye’nin bütçesinin 16 milyar TL’si her yıl yol haracamasına gitmektedir. Bu toplam bütçenin yüzde 30’una denk gelmektedir. Ülkemiz ayrıca mevcut yolların bakımına harcadığı paraylada her 3 yılda bir avrasya tüneli yapılabiliyor. Türkiye’nin zenginliklerini büyük bir kısmını yollara harcamaktayız. Dünyadaki gelişmeleri bu noktada yakından takip ediyoruz. Sathi kaplamanın ömrü 2 yılı geçmiyor. BSK ise 7 yılı ancak buluyor. Ülkemizin zenginlikleri yollara seriliyor. Dünyada en fazla BİTÜM üreten ülke Amerika’dır. 19 milyon metreküp BİTÜM üretiyor ve 83 bin kilometre beton yolu var. Türkiye’de ise yaklaşık olarak 2 milyon metreküp BİTÜM üretiyoruz ve BİTÜM üretiminde 11’nci sıradayız. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yol ağında 70 bin kilometre yol ağı olmasına rağmen bu yolların sadece 11 kilometresini beton yol oluşturuyor. Biz köy ve belediye yollarına nasıl bir alternatif geliştirebiliriz üzerinde çalıştık ve daha ucuz, hiç bir ithalata dayalı ürün kullanmadan ülkemizde var olan madenlerle karşılayabileceğimiz sıkıştırılmış beton yol tekniğinin çok daha faydalı olacağı sonucuna ulaştık. Silindirle sıkıştırılan ve 6 saat içerisinde ağır araç trafiğine açılabilen bir teknolojiden bahsediyoruz. Bu yeni bir teknik. Bizim önerdiğimiz yollar 20 yıl sonra bakım gerektiren, 20 yıl sonunda üzerine 5 santimetre kalınlığında aşınma plakası çekilip yine 20 yıl daha kullanabilen yollardır. En son Brüksel’de bir yolun 75’nci yılının seromonisine katıldım. Bunları yapmak mümkün, başarabileceğimizi düşünüyorum. Türkiye’nin 2023 ve 2030 hedeflerine ulaşabilmesi için cari açığı azaltmak için sunabileceğimiz en önemli alternatif silindirle sıkıştırılmış beton yoldur.
Asfalt yol tekniği nemin yüzde 2.5’un altında olduğu dönemlerde uygulanması gerekirken beton yol Kastamonu gibi bir ilde 10 ay boyunca uygulanabilir. Beton yol tekniği hem çalışan ekibi, hem ekipmanları verimli kullanabilme olanağı sunuyor. Üstelik maliyeti ucuz, üstelik sathi kaplamaya göre ömrü fazla, BSK’ya görede 5 kat ömrü fazla. Dolayısıyla biz buna “bugün uygula, yarın kullan” diyoruz. Biz Türkiye için bir ürün olmak istemiyoruz, çözüm olmak istiyoruz.Biz ayrıca trafik güvenliğine de önem veriyoruz. Türkiye’de son 10 yılda 6 milyon trafik kazası meydana gelmiştir. Bu kazalarda 47 bin kişi hayatını kaybetmiş, 1 milyon 444 bin kişide yaralanmıştır. Bu kazaların yüzde 20’si duble yollarda araçların karşı şeride geçmesi sonucu meydana gelmiştir. Bunun için çözüm beton bariyerlerdir. Kazaları ve ölüm oranlarını yüzde 20 oranında azalacaktır. Bu da 10 bin kişinin hayata tutunması demektir. Tünel yangınlarında da beton kalıpların önemi büyüktür. Asfalt sıcağa karşı dirençsiz olduğu için tünellerde de beton yol ve kalıplar önem taşımaktadır.”
ZAFER KARAHASAN
İl Özel İdaresi Genel Sekreteri Tahir Zafer Karahasan da köy yollarında konsept değiştireceklerini ve sathi kaplamaya son vereceklerini söyledi.
Yol ağı uzunluğu, mevsimsel şartlar, topografik yapı ve yetersiz bütçe nedeniyle Kastamonu’da kalıcı yollar yapmalarının mümkün olmadığını belirten Tahir Zafer Karahasan, konuşmasında şunları söyledi:
“Bilindiği gibi ülkemizde, son 15 yılda çok ciddi şekilde yol yapıldı. Özellikle duble yollar Türkiye Cumhuriyeti’nin çok önemli bir atılımı olarak ortaya çıktı. Bu arada kırsalda, Özel İdare envanterinde olan yollar kucağımızda büyük bir sorun olarak kalmıştı. Şimdi bu yolların çoğu tamamlandı ve sıra kırsala geldi. Bir konsept değişikliği gerekiyordu. Bizim gibi yörelerde beton yol uygulamalarının ne kadar önemli olduğunu tespit ettik. Kastamonu 9 bin 357 kilometre yol ağıyla Türkiye’de kırsal kesim yol ağında 3’üncü sırada bulunmaktadır. Bu çok önemli bir veridir. İkincisi, bizim yöremiz topografik yapı açısından çok bozuk bir yapıya sahiptir. Kastamonu, eğimlerin standart olmadığı, yapının ve doğal afetlerin bol olduğu bir şehirdir. Üçüncüsü, bizim asfalt yol ile ilgili mevsimimiz çok kısıtlı. Yani uygulama yapabildiğimiz süreç çok kısa. Ve dördüncüsü yüzde 50 nüfus kriterinden kaynaklandığı için bize gelen bütçe ödenekleriyle bu kadar büyük coğrafyada kalıcı yollar, kaliteli yollar yapamıyoruz. Bizim bu coğrafyada, bugüne kadar yaptığımız yollar sathi kaplamadır. Sathi kaplamalar hem topografik yapı, hem iklimin elverişsiz ve kısa olması, hem de Kastamonu’da ciddi şekilde orman emvali nakliyesi olmasından kaynaklı kalıcı olmamaktadır. Dolayısıyla biz ne kadar çok çalışsakta bu yolları kalıcı hale getiremiyoruz. Onun için sayın valimizin talimatları ve yönlendirmeleriyle, 2018 yılından itibaren bir konsept değişikliğine gidiyoruz. Bu konuda çok ciddi bir şekilde master plan çalışması yaptık. 9 bin 357 kilometre yolumuzun ne kadarının BSK olacağını, bu BSK’lar içerisinden ne kadarının beton yol yapılabilceğini bu seminerden sonra masaya yatıracağız. Dolayısıyla bu seneden itibaren daha ekonomik ve daha kalıcı yolar yapmayı hedefliyoruz. Kastamonu’da ve Kastamonu gibi olan illerde ben bu tekniğin büyük önem arz edeceğini, başta ülke ekonomisi olmak üzere yörenin ekonomisine katkı sağlayacağını ayrıca daha kaliteli, daha sağlıklı ve daha uzun ömürlü yolların vatandaşa hizmet edeceğini düşünüyor ve inanıyorum.”
TAHSİN BABAŞ
Belediye Başkanı Tahsin Babaş ise beton yol uygulamasının Kastamonu gibi topografik ve mevsimsel şartların zorlu olduğu illerde uygulanmasının önemli bir avantaj sağlayacağını söyledi.
Yol tekniği belirlenirken yerin ve zemine dikkat edilmesi gerektiğini kaydeden Başkan Babaş da konuşmasınmda şunları ifade etti:
“Kastamonu Belediyesi olarak çok çeşitli yol yapım teknikleri uyguladık. Özellikle bu yol çalışmaları kapsamında 2008-2009 yıllarında 5 kilometre civarında Kuzeykent’te beton yol yaptık. Halen mükemmel bir şekilde yol çalışmaktadır. Beton tekniğini uygularsanız dayanıklılığı ve estetiğiyle çok güzel bir yol kazandırmış oluyorsunuz. Biz silindir uygulaması yapmadık O nedenle süre olarak biraz sıkıntı yaşadık. Çünkü insanlar bir an önce yolların açılmasını istiyorlar. Bu seminer çok önemli. Türkiye’de Mahalli İdareler’de yol yapım tekniklerinin belirli bir standarda oturtulması lazım. Bilinçsiz bir hareket var. Yerine ve zemine göre yol yapım tekniğinin seçilmesinin daha uygun olacağı kanaatindeyim. Kastamonu’da çok dağınık coğrafya ve yerleşme var. Bu gibi faktörler maliyet yükseltici etkenlerdir. Bence beton yol uygulaması yapılacak yerlerin iyi belirlenmesi lazım. Özellikle ağır tonajlı araçların geçeceği yerlerde beton yol seçilmesi avantajlı. Yerine göre yapıldığında faydalı olacaktır. Üstüne asfalt yaptığınızda konforu arttırmış olursunuz.”
YAŞAR KARADENİZ
Kastamonu’da köy yollarını sorun olmaktan çıkarmak için beton yol uygulamasına geçmek gerektiğini söyleyen Vali Yaşar Karadeniz de beton yol uygulamasına geçildiğinde 2 ay olan çalışma süresini en az 9 aya çıkartmış olacaklarına işaret etti.
Vali Yaşar Karadeniz, konuşmasında şunları aktardı:
“Kastamonu’da köy yollarında sıkıntı olduğunu gelmeden önce öğrendim. Kastamonu’da yolların bu kadar gecikmesinin nedeni Kastamonu’nun dağlık olması ve yerleşimin dağınık olmasından kaynaklanmaktadır. 9 bin 600 kilometrelik köy yolu ağımız var. Yapmakla bitecek gibi de görünmüyor. Daha önceden yapılan ve bozulan sathi kaplama yollarının onarımını yapmaya kalkınca da yeni yol yapmanız imkansızlaşıyor. Onun için alternatif çözümler üretmemiz gerekiyordu. Daha önceden Trabzon’da köy yollarında beton yol uygulamasını görmüştüm. ‘Bunu Kastamonu’da nasıl uygulayabiliriz? sorusundan yola çıkarak bu seminere kadar geldik. TÇMB yetkilileriyle buluştuk ve bu seminer doğdu. Buradaki amacımız beton yol uygulamalarının nasıl yapıldığını öncelikle teknik personelimize öğretmektir. Hatta uygulamalı bir şekilde göstermektir. Çünkü çalışmalarımız boşa gitmesin. Yaptığımız yol 10 yada 15 yıl kullanılabilsin. Bu konuda karar verecek olan kurumları da bu seminerde bilgilendirerek, ortak bir paydaya gelmeyi amaçlıyoruz. Aslında yaptığımız şey çok basit. 2 ay çalışma süremizi en az 9 aya çıkartacağız. Bu bizim için bir kazanç. Beton yolun BSK’dan maliyeti düşük. Ayrıca daha uzun soluklu yol yapılacağından, kaynakları yeni yol yapımına ayırmış olacağız. Bunları bir arada düşündüğümüzde ortak akıl beton yola geçmemiz gerektiğini söylüyor. Bundan sonra 1’inci kat çalışması yapılmamış hiçbir yola sathi kaplama yapmayalım, beton yol yapalım. Bizim yol kaplama politikamız beton yol ve BSK kaplama olmalıdır. Çalışmalarımızı da bu şekilde yürütmeliyiz. Teknik personelimizi de bu doğrultuda eğitmeliyiz. 2018 yılı itibariyle de yatırım programındaki yollarımızı bu felsefe ile yapmamıza bu seminer vesile olacaktır”