Metal İşleri Bölümünden mezun olduğum Endüstri Meslek Liseme geçtiğimiz günlerde yol düşürdüm. Okulun bahçesinde futbol basketbol voleybol oynadığım, atölye derslerini kırdığımız yıllarımı hatırladım. Ara eleman ihtiyacını karşılayan okulumun önemini anladım. Bizim okuduğumuz dönemden çok daha ileri giden Meslek Lisemizi gezerken makine teknolojileri atölyesinde çalışan 5 kız öğrenci dikkatimi çekiyor. Yanlarına giderek kolay gelsin diyor, isimlerini soruyorum. Ezgi, Buket, Büşra, Aslı ve Aslıhan’la tanışıp, meslek lisesi seçimlerini soruyorum.
“Meslek Lisesi Memleket Meselesi” afişini gördükten sonra fikrimiz değişti. Ailelerimiz de bizi teşvk edince, biz de Meslek Lisesine kayıt yaptırdık. Şu anda Makine Bölümü 3. sınıfında okuyoruz” diyorlar.
Derslerinin çok iyi olduğunu öğrendiğim Taş Mektebin müstakbel kız ustalarına, okula başladımları ilk gün neler düşündüklerini soruyorum. Şunları söylüyorlar:
“Okula başlayınca düşlediğimiz öğrenciliğin pek kolay olamadığını gördük.
Önce tamirci mi olacağız diye düşündük. Sonra bir ülkenin gelişip kalkınması için meslek liselerine ne kadar çok ihtiyaç duyulduğunun önemini anladık. Hocalarımız bizleri iyi bir teknik eleman olmamız için yetiştiriyorlar. Okulumuzda çoğunlukta olan erkek arkadaşlarımızdan da hep saygı görüyoruz.
Buradan bizden önce mezun olan eski teknolojileri gören abilerimizi ablalarımızı düşündük bir de. Biz yeni makine teknolojilerini görüyoruz. Büyüklerimize göre çok şanslı olduğumuzu söyleyebiliriz.”
En sevdikleri derslerin hangileri olduğu cevabına gözlerindeki ışıltıdan anlayıp beklediğim cevabı alıyorum:
“Atölyede çalışmayı ve teknik resim çizimlerini çok seviyoruz.”
“Meslekte sorumluluk almak ne size göre ne demek?” soruma verdikleri cevap şöyle:
“Sorumluluk aldıkça insan kendini çok daha güvende hissetmeye başlıyor. Bir makinenin başında işe yarayan bir parçayı yapıp ortaya çıkarmak bizi inanılmaz mutlu ediyor.”
Gelecekle ilgili hedeflerinin ne olduğuyla ilgili soruyu ise “takım ruhu”yla cevaplıyor Ezgi, Buket, Büşra, Aslı ve Aslıhan:
“Biz beş kız arkadaş meslektaş olarak iyi bir takımız. Hayata atıldığımızda birlikte bir şirket kurup kendi işimizin patronu olmak istiyoruz. Nasipse tabi.”
Lise çağına gelmiş kız öğrencilere bir de çağrıda bulunuyorlar bu arada:
“Altın bileziği kollarına takmak istiyorlarsa, meslek lisesine koşup gelsinler.”
“Umarım sizin bu güzel çağrınızı kızlar tarafından önemsenir” diyor ve öğretmenleri İlhami Durmuş’a bölümün son durumunu soruyorum, cevaplıyor:
“Makine Teknolojisi alan şefiyim. Makine Teknolojisi alanımızda öğrencilerimize Anadolu Teknik ve Anadolu Meslek Lisesi programlarını okutuyoruz. Alanımızda en çok rağbet edilen Bilgisayarlı Makine İmalatı dalı. Bununla birlikte klasik tezgahlarla da öğrencilere eğitim öğretim verilmektedir. Makine Teknolojileri alanı oldukça geniş.”
“Atölyenin içinde neler var?” sorumuzu şöyle cevaplıyor İlhami Öğretmen:
“Bu alan içinde endüstriyel tasarım, makine ressamlığı, makine imalatı, ve endüstriyel kalıp üretiminin yanı sıra, makinelerin bakım ve onarımlarının yapılması da alanın içinde yer alıyor. Makine Teknolojileri tüm gelişmiş ülkelerde büyük önem verilen çok öncelikli bir sektör olduğunu söylersek doğru söylemiş oluruz.”
“Ya kız öğrencilerinizin mesleğe olan ilgileri nasıl?” diye soruyoruz bu kez:
“Oldukca iyi ve başarılılar. Meslek Liselerine kızların ve ailelerin ilgilerinin gelecek yıllarda iyi bir artış ve tercihleri olacağını düşünüyorum.”
Makine laboratuvarınızda neler olduğuyla ilgili merakımızı da gideriyor bu arada:
“Bir adet bilgisayar kontrollü (CNC) torna tezgahı ve bilgisayar kontröllü (CNC) freze tazgahı laboratuvarımızı bulunmakta. Ayrıca öğrencilerimizin en iyi şekilde eğitim öğretim alabilmeleri için çeşitli tipte klasik torna, matkap, taşlama ve alet bileme tezgahlarmız da atölyemizde mevcut.”
Öğrenci ve atölye şefi İlhami Durmuşla yaptığımız kısa sohbetin ardından Okul Müdürü Orhan Özini makamında ziyaret ederek tam 147 yıldır mesleki eğitimi veren lisenin son durumu ve tarihçesi hakkında her Kastamonulunun gururla hatırlaması gereken şuşu bilgileri veriyor:
“1869 yılında 13 yaşından küçük yetim, kimsesiz çocuklara sanat öğretmek amacı ile Kastamonu Islahanesi adı altında kurulmuştur. Türünün ilk açılan beş örneğinden biridir. Terzilik, Matbaacılık, Kunduracılık ve Marangozluk dallarında eğitim vermiştir.
1888 yılında adı Mekteb-i Sanayi olarak değiştirildi. Yerelde Taş Mektep olarak anılan okulun derslikleri ve bina yapımına 1912 yılında başlanarak dört yılda tamamlandı.
Okulda, 6 farklı alanda 93 personel ile 717 öğrenciye mesleki eğitim ve öğretim hizmeti verilmektedir.
Okulumuzda mevcut olan Makine Teknolojisi alanında da, çelik, alüminyum, pirinç, döküm ve plastik gibi malzemelerden talaş kaldırarak istenilen şeklin verildiği meslek dalıdır. Makine teknolojileri endüstriyel makinelerin tasarımından satış sonrası hizmetlerine kadar uzanan geniş bir alandır. Bu alanda endüstriyel tasarım, makine ressamlığı, makine imalâtı ve endüstriyel kalıp üretiminin yanı sıra bu makinelerin bakım-onarımı da yapılmaktadır.
Makine teknolojileri tüm sanayi sektörlerine makine ve cihaz desteği sağlayan önemli alanlardan biridir. Bu alanın alt sektörlerinden biri olan makine imalâtı, imalât sanayisi içinde özel ve önemli bir role sahiptir. Günlük hayatta birçok ürünün (motorlu taşıtlar, beyaz eşyalar, çeşitli makineler) yapımında makine imalatı sanayinin önemli payı vardır.
Makine sanayisi dünyada hızla gelişen, pazar payı artan ve rekabet koşulları ağırlaşan bir sektör olmaktadır. Dolayısıyla sektör sürekli gelişim gösteren, kendini yenileyen, araştırma ve geliştirme çalışmalarına ağırlık veren bir sanayi dalı olmuştur.
Makine teknolojileri ana sanayisi ve yan sanayisi ülkelerde istihdama çok büyük katkılarda bulunmaktadır. Üretime yönelik bir sektör olduğu için de ülke ekonomilerine yüksek oranda katma değer sağlamaktadır. Ülkemizde bu sektörde kalifiye eleman ihtiyacı olduğu tespit edilmiştir. Makinelere, hareketli mekanizmalara ve üretime ilgi duyan öğrenciler bu bölümü tercih edebilir.
Alanımızda 81 erkek 5 kız öğrencilerimiz Bilgisayarlı Makine İmalatı dalında eğitim görmektedirler. Bu bölümde öğrencilere 1 adet CNC torna, 1 adet Cnc freze, 8 adet üniversal torna , 3 adet üniversal freze, 1 adet düzlem yüzey taşlama, 1 adet silindirik taşlama, 1 adet alet bileme tezgahı taşlama, 1 adet matkap olmak üzere talaşlı üretim tezgâhları bulunmakta ve bunları kullanma becerisi kazandırılmaktadır.
Öğrencilerimize makine resmi, makine elemanları, mekanik, hidrolik-pnomatik, CAD-CAM programları bilgisayar destekli CNC imalatı, kalıpçılık teknolojisi, Autocad iki boyutlu çizim, Solid Works katı modelleme gibi teknik dersler verilmektedir.
Meslek liselerinin makine teknolojileri alanından mezun olan öğrenciler; teknisyen olarak iş hayatına atılabileceği gibi meslek yüksekokulu ve fakülte düzeyinde öğrenim görmeye devam edebilir.
Alanda hem üst düzey kademelerde hem de ara teknik eleman düzeyindeki meslek elemanlarının istihdam imkânları son derece geniştir.”
Tüm bunlardan sonra bize söylenecek tek söz kalıyor:
Meslek lisesi memleket meselesi…
Turgut YILMAZ