92 yaşına merdiven dayayan cumhuriyetimiz, ilelebet payidar kalmak için fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür nesiller ister… Vatandaşlarını mutlu eden bir cumhuriyete giden yolun ilk kaldırım taşı okulöncesi eğitimle başlar, mezara kadar devam edecek olan hayat boyu eğitim ile devam eder. Aksi halde dönüp bir bakın çeşit çeşit ülkelere, dünyada cumhuriyetten bol ne var, demokrasi ile yolu birleşmedikten sonra al birini vur ötekine… Tabela karın doyurur, yüz güldürür mü? Cumhuriyetin niteliği ile eğitim arasındaki bu doğru orantı, durup dururken ilimizin tahsil durumunu mercek altına almama yol açtı… Düşündürücü sonucu baştan vereyim, 2014 yılı verilerine göre 81 vilayet arasında “okuma-yazma bilen” oranında 65’inci sıradayız. Vilayetimizdeki her 100 vatandaşımızdan 8’i ne okur ne yazar… İlimizde 6 yaş ve üzeri 315 bin 240 kişi okuma yazma bilirken 24 bin 934 kişi ise okumaz yazmaz. Çok daha fenası… İlimizdeki 24 bin 934 okumaz yazmazın 20 bin 255’i kadın iyi mi? Pınarbaşı ilçemizde misal… Her 100 kadından 32’si okumaz yazmaz. Köylerimizde her 100 kişiden 12’si… Her 10 kadından 2’si okumaz yazmaz. En fena istatistik geliyor sıkı durun… Belde ve köyleri kapsayan kırsal bölgelerde okuma yazma bilen oranında ilimiz, büyükşehir olamayan 51 vilayet içinde anca 46’ncı sırada. Sondan 5’inciyiz… Büyükşehir statüsüne girmeyen vilayetlerin önemli oranının Doğu ve Güneydoğu’da olduğunu düşünürsek, ilimizin okuma-yazma oranındaki halinin içler acısı olduğu net olarak görülür. Okumaz yazmaz sayısının ilimizdeki bereketini yaşlı nüfusumuzun çokluğuna mı yoralım, çocuk yaşında eğitim olanağı bulamayan vatandaşlarımıza ilerleyen yaşlarında okuma yazma kursları aracılığı ile gerekli hizmetin götürülmemesine mi yoksa?… Teslim mi olalım ya da? Önce okul… Ardından cumhuriyet. Not 1: Eğitim-öğretimin dünyanın her bir köşesinde ne kadar önemli olduğunu birkaç vurucu veri ile ifade etmeye çalışayım… Tüm kadınların ilköğretimlerini tamamlamaları halinde anne ölümleri yüzde 66 oranında azalır, annesi okuryazar olan bir çocuğun beş yaşını doldurup yaşama devam etme olasılığı yüzde 50 artar, düşük gelirli ülkelerdeki tüm öğrenciler temel okuma becerisi kazanırlarsa 171 milyon insan fakirlikten kurtulur ve bu sayede yoksulluk dünyada yüzde 12 oranında azalır.