İlimizde geçtiğimiz eğitim-öğretim yılında yaklaşık 17 bin lise öğrencisinin 500 küsuru okulu bırakarak açık öğretim lisesine kayıt yaptırdı…
Bu sayıyı aşağı çekmek için kamu yanı sıra sivil toplum örgütlerine de büyük görev düşüyor.
Kimi lise birinci sınıfa kayıt yaptırmasının ertesinde, kimi ilerleyen sınıflarda okulu (örgün eğitim) bırakıp açık öğretim lisesine (yaygın eğitim) kaydoluyorlar…
Yılın belirli günlerinde sınavlara girip, hak etmeleri halinde lise diplomasına kavuşuyorlar.
Yılda üç beş günde birkaç saati bulan sınavlar haricinde…
Kimi tarlada sabanda, kimi garsonlukta tezgahtarlıkta, yahut avare halde günlerini geçiriyorlar.
İlimizde geçtiğimiz yıl 500 liseli okulu bıraktı, az mı bu rakam?…
Bana kalırsa büyük bir toplumsal sorun, bir öğrenci bile okulu bıraksa üzerinde kafa yorulacak, çözüm aramak için gündem oluşturacak kadar.
İl Milli Eğitim Müdürlüğü, özellikle geçtiğimiz birkaç yıldır bu konunun üzerine gidiyor, haklarını teslim edeyim…
Önceki yıllarda çok daha yüksek olan sayıyı aşağı çekmek için ortada bir çaba var. Velilerle görüşüyorlar, seminerler düzenleniyor, ortaokul bitimindeki TEOG sınavı esnasında lise tercihi yapmayan öğrenciler inceleniyor ve tercih yapmaları sağlanıyor.
Hedef…
Yılda 400 lise terkin önüne geçebilmek.
Devletin takibi ile Lise 1’e kayıt yaptırıyor yaptırmasına da öğrenci, bir süre sonra yine açık liseye geçiyor…
Kırsala gittikçe lise terk oranı iyiden iyiye artış gösteriyor.
Bu sorun illa ki sadece ilimize mahsus değil…
Nüfusa vurulduğunda Çankırı ve Karabük’te lisede örgün eğitimi bırakma oranının ilimize nazaran daha yüksek olduğu ifade ediliyor.
Açık liseye devam eden öğrenciler ülkemizin lise eğitimi istatistiklerini yükseltmesine yükseltiyor da…
Gerçekte ülkemizin eğitim fotoğrafını ne derece gerçekçi olarak masaya koyuyor tartışmalı illa ki.
Gençlerin lise (örgün) eğitimlerini bırakmamaları için devlet başta olmak üzere her kesime görev düşüyor…
Memleketimizin geleceği söz konusu.
•••
Not:
İlimizin lise düzeyinde geri kaldığı bir kulvar olan TÜBİTAK proje yarışmalarında ivmenin yükseliyor olması eğitim-öğretim namına sevindirici bir gelişme…
Bu eğitim-öğretim döneminde “TÜBİTAK 48. Lise Öğrencileri Araştırma Projesi Bölge Sergisi” 27-29 Mart 2017 tarihinde Samsun’da düzenlendi. Toplam bin 435 proje başvurusu içinde ilimizden 118 proje vardı.
Bölge sergisinde 12 alana dair 100 proje sergilendi…
Bu 100 proje arasına Kastamonu Bilim ve Sanat Merkezi’nin 2 projesi girmeyi başardı.
Türkiye finali 7-12 Mayıs tarihlerinde Ankara’da gerçekleşecek…
Şampiyonluk gelir mi gelir bakarsınız.
Öğrencileri ezberden kurtaran, bilimsel bakış açısıyla tanışmalarını sağlayan, hayal dünyalarını olabildiğince açan TÜBİTAK projelerine olan ilgiyi ilimizde sürekli artırmamız lazım…
Hayat, üniversite sınavlarındaki testlerden ibaret değil sonuçta.
•••
Not 2:
Ilgaz dağının eteğinde, havalimanının bitişiğinde, iki baraj arasında, yeşilin her tonuyla iç içe Öğretmenevi kapısını açmak için gün saymaya başladı…
Bu ay içinde ahşap kokulu odaları, “deniz” manzaralı restoranı, sosyal mekanları ile hizmete giriyor.
Doğa ve Kültür Köyü’nün Öğretmenevi haricinde kalan atıl mekan ve alanları için ise henüz ortaya konulmuş bir proje yok…
Öğretmenevi’nde kalan konuklara kolayına izah edilebilecek bir durum olmasa gerek.